Licencja
Diagnosing Critical Incidents in Building Expertise of Teachers of English as a Foreign Language
Abstrakt (PL)
Niniejsza dysertacja poświęcona jest zjawisku diagnozowania zdarzeń krytycznych rozumianych jako procesy poznawcze aktywowane przez nauczycieli języka angielskiego jako obcego w kontekście środowiska szkoły. W ujęciu kognitywnym, wyznaczającym zakres rozważań teoretycznych na temat zmian w strukturach wiedzy fachowej nauczycieli, analiza zajść, które wymykają się znanym i utrwalonym schematom dydaktycznym, stanowi formę rozwiązywania problemów. Hipoteza badawcza opiera się na założeniu, że definiowanie trudności, dostrzeganie zmiennych, konstruowanie pojęć, określanie czynników sprawczych, oraz formułowanie profesjonalnych sądów odnośnie zdarzeń krytycznych buduje kapitał wiedzy nauczyciela i wspiera tym samym jego rozwój zawodowy. Celem badania empirycznego było rozpoznanie oraz omówienie sposobów wykorzystywania dostępnych źródeł orientacji oraz procesów rozumowania w diagnozowaniu pozytywnych i/lub negatywnych doświadczeń pedagogicznych (ich opisu, interpretacji i oceny) przez siedmiu wykwalifikowanych nauczycieli języka angielskiego. Materiałem badawczym były raporty o zdarzeniach krytycznych wygenerowane w ciągu roku pracy w zawodzie. Uzyskane wyniki wskazują zbieżność tendencji w mocno zróżnicowanej grupie badanych, m.in. pod kątem charakteru wybranych wspomnień, werbalizacji myślenia przyczynowo skutkowego i wnioskowania, czy rewizji aktualnego stanu swojej wiedzy i przekonań na temat nauczania języka angielskiego. Nie zaobserwowano wyraźnego związku pomiędzy stażem pracy nauczycieli a ich umiejętnościami diagnostycznymi. Nieoczekiwane okazały się natomiast konfiguracje podobieństw i różnic wśród dydaktyków na osi początkujący-doświadczeni. Wnioski wypływające z przeprowadzonego badania mogą̨ mieć zastosowanie w procesie kształcenia akademickiego nauczycieli języka angielskiego. Postuluje się, że przygotowanie do zawodu powinno obejmować budowanie mechanizmu reagowania na to co nieprzewidywalne i emocjonalnie trudne do przyjęcia. Systematyczny wysiłek poznawczy w postaci nawyku diagnozowania zdarzeń krytycznych może optymalizować procesy decyzyjne w klasie, ale także umożliwić lepsze zrozumienie szkolnej rzeczywistości.
Abstrakt (EN)
This dissertation seeks to examine the issue of diagnosing critical incidents seen as cognitive processes activated by EFL teachers in their educational context. Theoretical considerations and the point of departure to the current discussion about teachers’ mental work, and change in their cognitions in particular, is recent empirical work on problem-solving and decision-making in language teaching. The premise underlying the thesis is that deliberate attempts to reflect upon disturbing situations. i.e. to discern and see sense in what contradicts familiar schemata, to register relations, nuances, and variation in classroom phenomena, to problematize the unproblematic, to take a position on matters, and to articulate judgments about the state of affairs provide a sound basis for teacher professional learning. The purpose of the case study is to investigate how seven subjects, qualified Polish teachers of English, employ their expertise and other sources of understanding to represent and conceptually analyze their instructional experiences leading up to feedback for future didactic reference. The task for the teachers involved writing, in the span of a year, specifically structured reports about ten selected episodes which they perceived as potentially critical. The obtained results revealed that despite major individual differences, the subjects shared, among others, a tendency to focus on their job-related fiascos rather than achievements, to contract the verbalization of reasoning operations, and to avoid reviewing both their pedagogical knowledge/skills and personally-held systems of beliefs about teaching. The scope of classroom experience did not directly correspond to the efficiency of diagnostic effort made by practitioners. While the novice-expert polarity was ruled out as an influence on their analytical abilities, the intriguing configurations within the extremes came into view unexpectedly. These findings have implications for the field of foreign language teaching and learning. To optimize their decision-making processes, autonomous self-regulation, and effective emotion management, instructors need to develop a mechanism for responding to unanticipated developments in class. Therefore, it is proposed that pre-service teachers should be engaged in forming and maturing the mechanism in their training programs.