Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Ocena warunków meteorologicznych dla lotów śmigłowca ratunkowego na obszarze Tatr na podstawie wybranych stacji w latach 2000-2019

Uproszczony widok
dc.abstract.plTatry charakteryzują się unikalnymi warunkami klimatycznymi i topograficznymi, które stanowią zarówno atrakcję turystyczną, jak i wyzwanie dla ratownictwa górskiego. Zmienność warunków meteorologicznych oraz złożoność terenu wymagają szczegółowej analizy i zaawansowanych metod ratunkowych, które są niezbędne do skutecznego prowadzenia operacji ratunkowych przez Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (TOPR) – w szczególności z wykorzystaniem śmigłowców. Celem niniejszej pracy jest ocena warunków meteorologicznych dla lotów śmigłowca ratunkowego na obszarze Tatr w okresie od 2000 do 2019 roku. Przeanalizowano depesze synoptyczne ze wskazanego powyżej okresu dla pięciu stacji górskich: Poprad, Zakopane, Szczyrbskie Jezioro, Kasprowy Wierch i Łomnica. Wyznaczono liczbę obserwacji spełniających kryteria pogodowe dla lotu oraz określono rozkład miesięcznej liczby obserwacji (z podziałem godzinowym). Wykazano, że głównym czynnikiem warunkującym występowanie zmiennych zjawisk meteorologicznych jest wysokość, na której znajdowały się poszczególne stacje. Najczęstszymi elementami pogodowymi, ograniczającymi możliwość lotów, okazała się ograniczona widzialność i silny wiatr. Z kolei podstawa chmur miała najmniejsze znaczenie. Udowodniono, że maj to najlepszy miesiąc do prowadzenia akcji ratunkowych dla niżej położonych stacji (Poprad i Zakopane), zaś najgorsze warunki panowały w styczniu. W wyżej położonych stacjach (Kasprowy Wierch i Łomnica) najlepsze warunki odnotowano zimą, a najgorsze latem. Stacja Szczyrbskie Jezioro charakteryzowała się względnie podobnymi warunkami co stacje w Popradzie i Zakopanem. Dla najtrudniejszych warunków w profilu pionowym Zakopane – Kasprowy Wierch przeanalizowano mapy synoptyczne. Zauważono, iż najczęściej niesprzyjające warunki występują przy przechodzeniu frontu zimnego z północnego-zachodu, co może powodować rozwinięcie się niesprzyjających warunków do podjęcia akcji ratunkowej za pomocą śmigłowca.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Geografii i Studiów Regionalnych
dc.contributor.authorKondracki, Jan
dc.date.accessioned2025-01-09T12:45:02Z
dc.date.available2025-01-09T12:45:02Z
dc.date.defence2024-09-26
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-09-18
dc.description.promoterKicińska, Bożena
dc.description.reviewerŻmudzka, Elwira
dc.description.reviewerKicińska, Bożena
dc.identifier.apd235350
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/162941
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.plwarunki meteorologiczne
dc.subject.plTatry
dc.subject.plratownictwo górskie
dc.subject.plśmigłowiec ratunkowy
dc.subject.plwidzialność
dc.subject.plprędkość wiatru
dc.subject.plpodstawa najniższych chmur
dc.titleOcena warunków meteorologicznych dla lotów śmigłowca ratunkowego na obszarze Tatr na podstawie wybranych stacji w latach 2000-2019
dc.title.alternativeAssessment of meteorological conditions for rescue helicopter flights in the Tatra Mountains based on selected stations from 2000 to 2019
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication