Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Robotyzacja w sektorze usług gastronomicznych z perspektywy ekonomicznej i społecznej - korzyści i ograniczenia tego procesu

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe paper analyzes robotization in the food service sector from the perspective of economic benefits and customer attitudes toward this type of innovation. It is a relatively new form of customer service, but it is growing and expanding very rapidly. More and more foodservice establishments are implementing robots as a customer service tool, hoping for long-term profits and the gradual acceptance of this change by the society. The perception of such innovations varies widely, and recognizing the different dimensions of the perception of this phenomenon is important not only for economics, but also for researchers of labor market transformations, sociologists and psychologists analyzing the non-business contexts of the problem of robotization and the employment transformations sphere. The work is mainly cognitive in nature, as this issue is relatively poorly researched and described. The analyses undertaken in it refer to the found and evoked sources. Recommendations towards the food service industry useful in the further process of robotization of its services are formulated in the conclusion.
dc.abstract.plPraca analizuje robotyzację w sektorze usług gastronomicznych z perspektywy korzyści ekonomicznych i postaw klientów, wobec tego rodzaju innowacji. Jest ona stosunkowo nową formą obsługi klienta, ale bardzo dynamicznie się rozwija i ekspanduje. Coraz więcej lokali gastronomicznych implementuje roboty jako narzędzie do obsługi klienta, licząc na długofalowe zyski oraz stopniową akceptację tej zmiany przez społeczeństwo. Percepcja takich innowacji jest mocno zróżnicowana i rozpoznanie różnych wymiarów odbioru tego zjawiska jest ważne nie tylko dla ekonomii, ale także dla badaczy przemian rynku pracy oraz socjologów i psychologów analizujących pozabiznesowe konteksty problemu robotyzacji i przemian w sferze zatrudnienia z nią związanych. Praca ma charakter głównie poznawczy, jako że zagadnienie to jest stosunkowo słabo do tej pory zbadane i opisane. Podjęte w niej analizy odwołują się do źródeł zastanych i wywołanych, a w zakończeniu sformułowano rekomendacje pod adresem branży gastronomicznej przydatne w dalszym procesie robotyzacji jej usług.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
dc.contributor.authorSzymańczyk, Julia
dc.date.accessioned2025-01-09T12:50:24Z
dc.date.available2025-01-09T12:50:24Z
dc.date.defence2024-07-12
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-22
dc.description.promoterFirlit-Fesnak, Grażyna
dc.description.reviewerFirlit-Fesnak, Grażyna
dc.description.reviewerZawadzki, Piotr
dc.identifier.apd230672
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/165438
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enrobotization
dc.subject.enrobots
dc.subject.engastronomy
dc.subject.enwaiter
dc.subject.enprofession
dc.subject.enlabor market
dc.subject.ennew technologies
dc.subject.enhuman substitutability
dc.subject.plrobotyzacja
dc.subject.plroboty
dc.subject.plgastronomia
dc.subject.plkelner
dc.subject.plzawód
dc.subject.plrynek pracy
dc.subject.plnowe technologie
dc.subject.plzastępowalność człowieka
dc.titleRobotyzacja w sektorze usług gastronomicznych z perspektywy ekonomicznej i społecznej - korzyści i ograniczenia tego procesu
dc.title.alternativeRobotization in the hospitality (gastronomy) service sector, from an economic and social perspective - benefits and limitations of this process.
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication