Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Modele kobiecości w dramacie „Lilla Weneda” Juliusza Słowackiego

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe work Archetypes of femininity in Lilla Weneda by Juliusz Słowacki aims to present Lilla Weneda as a drama full of contrasts, rich in various motives and characterized by complex relation between characters, with an emphasis on interpretations of female characters and their meaning in the cultural context. The first part will discuss the genesis, circumstances of the publication of the drama and the author's inspirations, as well as a brief outline of the plot. The preface of the drama will be interpreted, where it will be analyzed in terms of historical truth or literary fiction, especially in relation to the character of Julia Alpinula. In the next part, the work focuses on the two main characters (Roza and Lilla Weneda), analyzing them in the cultural context and examining their symbolic meaning. The characters of Roza and Lilla Weneda will be interpreted in terms of the alter ego motif and in the dimension of the symbolic and cultural meaning given to their names. The following chapters are devoted to the characters of Gwinona, Mary as a symbol of divine femininity and a comparison of Lilla Weneda and Balladyna. In this analysis, Lilla Weneda will be interpreted from the perspective of femininity studies, with particular emphasis on the portrayals of female characters in the drama.
dc.abstract.plPraca Modele kobiecości w „Lilli Wendzie” Juliusza Słowackiego ma na celu przedstawienie Lilli Wenedy jako dramatu pełnego kontrastów, obfitującego w różnorodne motywy i charakteryzującego się złożonymi relacjami między postaciami, z naciskiem na interpretacje postaci kobiecych i ich znaczenia w kontekście kulturowym. W pierwszej części omówiona zostanie geneza, okoliczności wydania dramatu oraz inspiracje autora, a także przybliżony zostanie rys fabularny. Interpretacji zostanie poddana przedmowa dramatu, gdzie będzie analizowana pod kątem historycznej prawdy lub literackiej fikcji, szczególnie w odniesieniu do postaci Julii Alpinuli. W dalszej części praca koncentruje się na dwóch głównych bohaterkach (Roza i Lilla Weneda), analizując je w kontekście kulturowym oraz badając ich symboliczne znaczenie. Postaci Rozy i Lilli Wenedy zostaną poddane interpretacji w zakresie motywu alter ego oraz w wymiarze symbolicznego i kulturowego znaczenia nadanym im imion. Kolejne rozdziały poświęcono postaci Gwinony, Maryi jako symbolu boskiej kobiecości oraz porównaniu Lilli Wenedy i Balladyny. W tej analizie Lilla Weneda zostanie zinterpretowana z perspektywy badań nad kobiecością, ze szczególnym uwzględnieniem portretów bohaterek występujących w dramacie.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorPopławska, Natalia
dc.date.accessioned2025-01-09T12:47:30Z
dc.date.available2025-01-09T12:47:30Z
dc.date.defence2024-09-27
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-09-04
dc.description.promoterHoffmann-Piotrowska, Ewa
dc.description.reviewerSamsel, Karol
dc.description.reviewerHoffmann-Piotrowska, Ewa
dc.identifier.apd236203
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164045
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enfemininity
dc.subject.enfate
dc.subject.ensacrifice
dc.subject.enprophecy
dc.subject.enalter ego
dc.subject.enfrenzy
dc.subject.enmyth
dc.subject.enromantic heroine
dc.subject.enromantic drama
dc.subject.endivine femininity
dc.subject.plkobiecość
dc.subject.plfatum
dc.subject.plofiara
dc.subject.plprzepowiednia
dc.subject.plalter ego
dc.subject.plfrenezja
dc.subject.plmit
dc.subject.plbohaterka romantyczna
dc.subject.pldramat romantyczny
dc.subject.plboska kobiecość
dc.titleModele kobiecości w dramacie „Lilla Weneda” Juliusza Słowackiego
dc.title.alternativeArchetypes of femininity in Lilla Weneda by Juliusz Słowacki
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication