Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Turystyka religijna w ofercie biur pielgrzymkowych w Polsce na przykładzie Pallotyńskiego Biura Pielgrzymkowo-Turystycznego Peregrinus

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe master's thesis is dedicated to the study of the role of pilgrimage tourism in the offerings of pilgrimage agencies in Poland, with a particular focus on the oldest agency of this type in the country – the Pallottine Pilgrimage and Tourist Office Peregrinus. The first chapter explains the concepts of religious tourism, pilgrimage tourism, and pilgrimages. It also presents the history of pilgrimage from antiquity to modern times, both globally and in Poland, and discusses the significance of sacred sites as tourist destinations. The second chapter examines the functioning of pilgrimage agencies in Poland, emphasizing the history and operations of the Peregrinus office. Additionally, it addresses issues related to the offerings of pilgrimage agencies as a unique type of tourism product. The third chapter characterizes the offerings of the office from 2015 to 2024, based on qualitative and quantitative content analysis. The research findings indicate a predominance of non-religious programs and a stable, significant share of Christian-oriented programs within the overall offerings. The thesis demonstrates that the offerings of Polish pilgrimage agencies possess a unique character, making them distinctive in the travel agency market. Religious tourism is reflected in their programs, and despite facing various crises, these agencies continue to operate, providing a rich diversity of programs.
dc.abstract.plPraca magisterska poświęcona jest zagadnieniu miejsca turystyki pielgrzymkowej w ofercie biur pielgrzymkowych w Polsce na przykładzie najstarszego biura tego typu w Polsce – Pallotyńskiego Biura Pielgrzymkowo-Turystycznego „Peregrinus”. Pierwszy rozdział wyjaśnia pojęcia turystyki religijnej, pielgrzymkowej i pielgrzymek, przedstawia historię pielgrzymowania od starożytności po współczesność na świecie i w Polsce oraz znaczenie miejsc świętych jako celów turystycznych. Drugi rozdział skupia się na funkcjonowaniu biur pielgrzymkowych w Polsce, z naciskiem na historię i działalność Biura „Peregrinus”. Ponadto, omawia zagadnienia związane z ofertą biur pielgrzymkowych jako specyficznego produktu turystycznego. W trzecim rozdziale jest dokonana charakterystyka oferty Biura z lat 2015 - 2024 w oparciu o jakościową i ilościową analizę treści. Wyniki badań wskazują na dominację programów o profilu niereligijnym oraz stabilny znaczący udział programów o profilu chrześcijańskim w ogóle ofert. Praca pokazuje, że oferta polskich biur pielgrzymkowych ma swoją specyfikę, która czyni ją niepowtarzalną na rynku biur podróży, a turystyka religijna znajduje w niej swoje odbicie. Biura pielgrzymkowe, pomimo zmagań z różnymi kryzysami, wciąż istnieją, oferując bogatą różnorodność programów.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Geografii i Studiów Regionalnych
dc.contributor.authorArciszewska-Brzezicka, Karolina
dc.date.accessioned2025-01-09T11:36:36Z
dc.date.available2025-01-09T11:36:36Z
dc.date.defence2024-12-30
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-12-18
dc.description.promoterKowalczyk, Andrzej
dc.description.reviewerKowalczyk, Andrzej
dc.description.reviewerMakowski, Jerzy
dc.identifier.apd237754
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/160938
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enReligious Tourism
dc.subject.enPilgrimage Tourism
dc.subject.enPilgrimages
dc.subject.enPilgrimage Travel Agencies
dc.subject.enCase Study
dc.subject.plturystyka religijna
dc.subject.plturystyka pielgrzymkowa, pielgrzymki
dc.subject.plbiura turystyczno-pielgrzymkowe
dc.subject.plstudium przypadku
dc.titleTurystyka religijna w ofercie biur pielgrzymkowych w Polsce na przykładzie Pallotyńskiego Biura Pielgrzymkowo-Turystycznego Peregrinus
dc.title.alternativeReligious Tourism in the offer of Pilgrimage Agencies in Poland: a Case Study of the Pallotine Pilgrimage and Tourism Agency ‘Peregrinus’
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication