Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

 

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w zakresie zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów autobusowej komunikacji publicznej

cris.lastimport.scopus2024-02-12T20:24:02Z
dc.abstract.plBezpieczeństwo ruchu drogowego, w tym zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych i ofiar, w szczególności śmiertelnych, jest jednym z priorytetów państw na całym świecie. Wskazaną problematykę na poziomie państw narodowych monitorują odpowiednie instytucje, niestety z różnym skutkiem. W Unii Europejskiej dzięki zdecydowanym działaniom ukierunkowanym na bezpieczeństwo ruchu drogowego w latach 2001–2020 liczba śmiertelnych wypadków na drogach zmalała, podobnie jak liczba ich ofiar śmiertelnych. To pokazuje, że konsekwentne i systematyczne wprowadzanie czynników zmniejszających ryzyko zdarzenia drogowego przynosi skutki. Niemniej niektóre ze wskazanych czynników są kosztowne, np. budowa, rozbudowa i modernizacja infrastruktury drogowej. Zgodnie z przyjętą przez Komisję Europejską polityką zmniejszania liczby zdarzeń drogowych, tzw. „wizją zero”, do 2030 r. wdrażane jest podejście oparte na „bezpiecznym systemie”. Wynika ono z konsultacji eksperckich i tak zwanych dobrych praktyk, co oznacza wprowadzenie wielowarstwowej kombinacji środków ukierunkowanych na zapobieganie zdarzeniom drogowym i ich ofiarom. W podjętych badaniach zwrócono szczególną uwagę na pojazdy komunikacji publicznej, na zdarzenia z ich udziałem. Skupiono się na błędzie ludzkim, błędzie kierowcy, który, jak słusznie zauważyła Komisja Europejska, jest podstawowym założeniem „bezpiecznego systemu”. Jego wyeliminowanie nie jest możliwe, lecz wykształcenie pożądanych zachowań poprzez szkolenie kierowców już tak, w tym odpowiednie podejście do szkolenia kandydatów na kierowców, a także ustawiczne doskonalenie kierowców zwłaszcza zawodowych. W wyniku przeprowadzonych badań została podjęta próba zaproponowania zmian w systemie szkolenia kierowców autobusów, wpływająca na jego usprawnienie i redukcję tzw. błędu ludzkiego.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorNepelski, Mariusz
dc.contributor.authorBortkiewicz, Alicja
dc.contributor.authorDąbrowski, Mariusz
dc.contributor.authorGudzbeler, Grzegorz
dc.contributor.authorMisiuk, Andrzej
dc.date.accessioned2024-01-24T18:35:37Z
dc.date.available2024-01-24T18:35:37Z
dc.date.issued2021
dc.description.accesstimeAT_PUBLICATION
dc.description.financePublikacja bezkosztowa
dc.description.number80
dc.description.versionFINAL_AUTHOR
dc.description.volume1
dc.identifier.doi10.5604/01.3001.0015.6482
dc.identifier.issn0239-5223
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/102211
dc.identifier.weblinkhttps://zeszytynaukowe-sgsp.pl/resources/html/article/details?id=226591
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationsecurity studies
dc.relation.ispartofZeszyty Naukowe SGSP
dc.relation.pages117-144
dc.rightsOther
dc.sciencecloudnosend
dc.titleBezpieczeństwo ruchu drogowego w zakresie zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów autobusowej komunikacji publicznej
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication