Praca doktorska
Ładowanie...
Licencja
The study of the syntax and semantics of reflexives and intensifiers in Old English
dc.abstract.en | The main goal of this work is to present semantic classes of the Old English –self. Old English, just like Modern English, could employ a personal pronoun followed by a respective form of -self in reflexive and emphatic constructions. Sometimes, those constructions were identical and could be differentiated only on the basis of distributional or semantic criteria. As the work presents, - self used in a non-reflexive construction mostly intensified the subject of a sentence. However, it could also intensify the NP being in the object and prepositional position. When emphasizing the NP in the two last-mentioned positions, self could be used either as only the intensifier or the intensifier in a reflexive sentence. The problem is that the two were sometimes identical and thus it is difficult to determine their role only on the basis of a distributional criterion. Therefore, this work proposes a set of meanings the intensifying self could have in Old English. Głównym celem tej pracy jest przedstawienie klas semantycznych staroangielskiego –self. W języku staroangielskim, podobnie jak we współczesnym języku angielskim, zaimki osobowe wraz z odpowiednią formą –self używane były w zdaniach mających zarówno zwrotne jak i emfatyczne znaczenie. Staroangielskie –self użyte w zdaniu o znaczeniu emfatycznym oraz zwrotnym mogło mieć identyczną formę i można je odróżnić jedynie za pomocą kryteriów syntaktycznych lub semantycznych. Używając kryteriów syntaktycznych, możemy powiedzieć , że –self użyte w zdaniu emfatycznym zwykle podkreśla ważność znaczenia podmiotu. Jednakże, -self może również podkreślać ważność znaczenia fraz nominalnych będących dopełnieniem lub częścią wyrażeń przyimkowych. Użycie –self w dwóch ostatnio wspomnianych pozycjach wcale nie gwarantowało znaczenia emfatycznego zdania, gdyż identyczną konstrukcje możemy znaleźć w zdaniach o znaczeniu zwrotnym. Dlatego też, w celu odróżnienia zdań emfatycznych od zwrotnych, praca ta posługuje się również kryteriami semantycznymi i proponuje kilka klas semantycznych staroangielskiego –self. |
dc.affiliation.department | Instytut Anglistyki |
dc.contributor.author | Pielecha, Sylwia |
dc.date.accessioned | 2017-06-12T08:11:46Z |
dc.date.available | 2017-06-12T08:11:46Z |
dc.date.defence | 2017-06-22 |
dc.date.issued | 2017-06-12 |
dc.description.additional | Link archiwalny https://depotuw.ceon.pl/handle/item/2164 |
dc.description.promoter | Wełna, Jerzy |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/2164 |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.subject.en | reflexives intensifiers |
dc.subject.en | reflexivity syntax |
dc.subject.en | semantics |
dc.subject.pl | czasowniki zwrotne |
dc.subject.pl | partykuła wzmacniająca |
dc.subject.pl | składnia |
dc.subject.pl | semantyka |
dc.subject.pl | język staroangielski |
dc.title | The study of the syntax and semantics of reflexives and intensifiers in Old English |
dc.type | DoctoralThesis |
dspace.entity.type | Publication |