Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja
Sienkiewicz – interpretacyjne spory (do jubileuszowego roku 1900)
dc.abstract.pl | Niemal od początku Sienkiewicz był pisarzem kontrowersyjnym. Pierwszy spór rozegrał się wokół opowiadania "Szkice węglem" i wokół założeń tego utworu. Sam pisarz był pewien ostrej reakcji, ale nie spodziewał się jej ze strony pozytywistycznych krytyków. Atak w "Przeglądzie Tygodniowym" spotkał się jednak ze sprzeciwem nie tylko Bolesława Prusa, ale także Aleksandra Świętochowskiego. Reakcja na "Szkice" zachęciła Sienkiewicza do projektu napisania cyklu o podobnym pamfletowym tonie, z którego jednak zrezygnował. Kolejny spór - o wiele szerszym zasięgu - wywołało ukazanie się pierwszej powieści historycznej Sienkiewicza "Ogniem i mieczem". ; Tutaj szczególnie mocno zarysowały się kontrowersje między skrzydłami ideowymi: konserwatyzmem a pozytywizmem. Na czoło wysunęły się dwa wielkie omówienia: Stanisława Tarnowskiego i Bolesława Prusa. Ten spór właściwie sformułował zasadnicze różnice poglądów na dzieło Sienkiewicza i uformował stereotyp oceny jego twórczości, do którego przede wszystkim zaczęli się odnosić późniejsi krytycy. Od tego momentu zasadnicze bieguny stosunku do Sienkiewicza oscylowały wokół kultu i anatemy. Sam pisarz starał się neutralizować spory, określając swoje ideowo-artystyczne stanowisko jako antydoktrynalne (w liście do Stanisława Witkiewicza). ; Kolejny spór wybuchł na początku XX wieku w czasie obchodów jubileuszowych 25-lecia twórczości pisarza i później; na łamach "Głosu" pojawiły się pierwsze opinie krytycznie oceniające całokształt twórczości Sienkiewicza. Najsłynniejsze stały się eseje Stanisława Brzozowskiego. Na biegunie przeciwnym znalazły się wystąpienia adoratorów Sienkiewicza z Józefatem Nowińskim na czele. Dlaczego Sienkiewicz tak animował adherentow? ; Co budziło krytycyzm, a co wpływało na apoteozę? Jedną z zasadniczych kwestii jest wpływ Sienkiewicza na procesy tożsamościowe. Jak twierdził Józef Chałasiński, Sienkiewicz stworzył trwały szlachecki etos polskiej inteligencji. Spór o pisarza jest zatem sporem o genealogię polskiej inteligencji i wizję przeszłości narodowej. Pozostaje jednak pytanie, o ile jest to zgodne z wyobrażeniami ewokowanymi przez twórczość samego pisarza? |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.contributor.author | Bujnicki, Tadeusz |
dc.date.accessioned | 2024-01-26T07:36:22Z |
dc.date.available | 2024-01-26T07:36:22Z |
dc.date.copyright | 2019-02-14 |
dc.date.issued | 2017 |
dc.date.openaccess | 13 |
dc.description.accesstime | AFTER_PUBLICATION |
dc.description.finance | Nie dotyczy |
dc.description.version | FINAL_PUBLISHED |
dc.description.volume | 3 |
dc.identifier.issn | 2450-3584 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/119788 |
dc.identifier.weblink | https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/dlibra/publication/59372/edition/50963/content |
dc.language | pol |
dc.pbn.affiliation | literary studies |
dc.relation.ispartof | Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego |
dc.relation.pages | 229-243 |
dc.rights | Other |
dc.sciencecloud | nosend |
dc.title | Sienkiewicz – interpretacyjne spory (do jubileuszowego roku 1900) |
dc.type | JournalArticle |
dspace.entity.type | Publication |