Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Poziom satysfakcji z wykonywania zawodu nauczyciela przedszkolnego - rola czynników stresowych

Uproszczony widok
dc.abstract.plTematem niniejszej pracy jest poziom satysfakcji z wykonywania zawodu nauczyciela przedszkolnego w kontekście roli czynników stresowych. Badanie koncentruje się na analizie poziomu zadowolenia z pracy wśród nauczycieli przedszkolnych, z uwzględnieniem czynników stresu zawodowego. Praca porusza kwestie związane z wyzwaniami, które wpływają na codzienne funkcjonowanie nauczycieli w przedszkolach, takimi jak obciążenia związane z odpowiedzialnością za dzieci, presją czasową, relacjami z rodzicami i dyrekcją czy wymaganiami społecznymi oraz administracyjnymi. Celem pracy jest zrozumienie, w jaki sposób stresujące sytuacje oddziałują na ogólny poziom satysfakcji zawodowej i jakie strategie radzenia sobie mogą przyczynić się do jego poprawy. W niniejszej pracy czynniki stresowe rozumiane są jako elementy środowiska pracy, które mogą prowadzić do obciążenia emocjonalnego i fizycznego, wpływając na samopoczucie i satysfakcję z wykonywanego zawodu. Pytania badawcze dotyczyły różnych aspektów tych czynników: warunków pracy, relacji z dziećmi, relacji z rodzicami, wymagań zawodowych, presji społecznej oraz wsparcia ze strony współpracowników i przełożonych. Na podstawie analizy anonimowych ankiet uzupełnionych przez nauczycieli wychowania przedszkolnego udało się określić najważniejsze czynniki wpływające na poziom stresu i satysfakcji w tym zawodzie. Nauczyciele wskazali, że najwięcej stresu wywołują nadmierne wymagania biurokratyczne, zbyt duża liczba obowiązków oraz brak wystarczającego wsparcia emocjonalnego ze strony przełożonych. Wskazano również, że relacje z dziećmi, mimo iż bywają wymagające, są kluczowym elementem dającym satysfakcję i poczucie spełnienia w zawodzie. Wnioski z przeprowadzonych badań pokazują, że nauczyciele przedszkolni zazwyczaj odczuwają satysfakcję z wykonywanej pracy, głównie dzięki relacjom z dziećmi, rodzicami oraz dobrej atmosferze w miejscu pracy. Jednocześnie, mimo pozytywnych doświadczeń, wielu z nich zmaga się ze stresem, szczególnie w momentach związanych z okresami adaptacyjnymi, spotkaniami z rodzicami i nadmierną biurokracją. Dodatkowo wynagrodzenie jest uważane za niewystarczające, co obniża motywację i sprzyja wypaleniu zawodowemu. Stres wpływa nie tylko na pracę, ale też na życie prywatne nauczycieli, którzy mimo tego często radzą sobie dzięki wsparciu bliskich i dobrej organizacji. Aby zwiększyć satysfakcję, nauczyciele postulują lepsze warunki pracy, wyższe wynagrodzenie i większe możliwości rozwoju.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Pedagogiczny
dc.contributor.authorMarkiewicz, Nikola
dc.date.accessioned2025-01-09T12:48:38Z
dc.date.available2025-01-09T12:48:38Z
dc.date.defence2024-09-20
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-09-17
dc.description.promoterŻytko, Małgorzata
dc.description.reviewerZielińska, Anna
dc.description.reviewerŻytko, Małgorzata
dc.identifier.apd236704
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164564
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.plNauczyciel przedszkolny
dc.subject.plsatysfakcja zawodowa
dc.subject.plstres zawodowy
dc.subject.plczynniki stresowe
dc.titlePoziom satysfakcji z wykonywania zawodu nauczyciela przedszkolnego - rola czynników stresowych
dc.title.alternativeThe level of preschool teachers job satisfaction - the role of stress factors
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication