Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

CC-BY-NC-NDCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych
 

WYJĄTKOWOŚĆ MODELOWANIA SLOGANÓW REKLAMY POLITYCZNEJ (NA PRZYKŁADZIE KAMPANII PREZYDENCKIEJ NA UKRAINIE W 2019 ROKU)

dc.abstract.plW artykule przedstawiono analizę lingwistyczną ukraińskiej reklamy politycznej, w szczególności – stosowanych w niej sloganów wyborczych. Badanie pole-gało na wybraniu, zestawieniu i analizie reklamy politycznej, która pojawiała się w prze-strzeni medialnej Ukrainy w 2019 roku, i przewidywało analizę zawartości werbalnej komunikatów politycznych z uwzględnieniem szaty graficznej, tj. obrazu (zdjęcia, gra-fiki). Analizie poddano slogany stosowane w kampanii wyborczej prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zeleńskiego w maju 2019 roku. Przykładowy materiał źródłowy obejmuje slogany polityczne z przestrzeni medialnej Ukrainy, np. Кінець епохи бідності; Кінець епохи брехні; Кінець епохи жадібності; Зе!Президент – слуга народу; Все буде ЗЕшибісь! i in. Praca ma na celu wykazanie, w jaki sposób i za pomocą jakich środ-ków językowych kandydaci na wysokie stanowiska państwowe „docierają” do wyborców i przekonują ich do oddania na nich głosów. Wstępne wnioski wynikające z przeprowa-dzonego dotychczas oglądu materiału dowodzą, że im bardziej nacechowany emocjonalnie język przekazu wyborczego, tym bardziej elektorat jest zainteresowany osobą kandydata. Wyjątkowym i typowym dla języka analizowanej kampanii wyborczej było wykorzystanie nazwiska kandydata Zełeńskiego (od przymiotnika zielony), m.in. pierwszej sylaby зе- w różnych wariantach, w tym także stosowanie w wyrazach niepoprawnych, pejoratywnych (np. ЗЕшибісь) czy też w obraźliwych konstrukcjach tworzonych od nazwiska kontrkan-dydata Petra Poroszenki (Зустрінь весну без пороху).
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorRomaniuk, Svitlana
dc.date.accessioned2024-01-26T12:13:06Z
dc.date.available2024-01-26T12:13:06Z
dc.date.issued2020
dc.description.accesstimeAT_PUBLICATION
dc.description.financePublikacja bezkosztowa
dc.description.number4
dc.description.versionORIGINAL_AUTHOR
dc.description.volumeXXV
dc.identifier.doi10.31648/APR.5945
dc.identifier.issn1427-549X
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/125463
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/apr/article/view/5945/4586
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationlinguistics
dc.relation.ispartofACTA POLONO-RUTHENICA
dc.relation.pages115-130
dc.rightsCC-BY-NC-ND
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.plreklama polityczna, slogan, język ukraiński, kampania wyborcza, Wołodymyr Zełeńskyj
dc.titleWYJĄTKOWOŚĆ MODELOWANIA SLOGANÓW REKLAMY POLITYCZNEJ (NA PRZYKŁADZIE KAMPANII PREZYDENCKIEJ NA UKRAINIE W 2019 ROKU)
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication