Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja
Mapy dźwięku w „Panu Tadeuszu”. Percepcja wrażeń słuchowych w poemacie Mickiewicza
dc.abstract.pl | Celem pracy magisterskiej jest szczegółowa interpretacja i analiza jakości dźwiękowych oraz ich funkcje pełnione w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza, wraz z uwzględnieniem kontekstu historycznoliterackiego, obyczajowego i społecznego dziewiętnastego stulecia. Zagadnieniom audialnym poświęcono trzy rozdziały badawcze, w których skupiono się na sferze biofonicznej, antropofonicznej oraz kulturowej. W pierwszym rozdziale szczegółowej analizie poddano elementy definiujące soplicowski pejzaż dźwiękowy, a więc wszelkie dźwięki przynależne do sfery przyrodniczej – wykluczając przy tym najmniejszą ingerencję człowieka – przybliżające sposób kształtowania akustyki fauny i flory w poemacie. Drugi rozdział dotyczy antropofonii, a zatem tych dźwięków, których bezpośrednim źródłem jest człowiek: jego mowa, reakcje fizjologiczne, działalność cywilizacyjna, charakteryzujące przy tym obraz środowiska szlacheckiego dziewiętnastego wieku pod względem badanej audytywności. Trzeci rozdział poświęcono analizie sfery dźwiękowej towarzyszącej zwyczajom występującym w Panu Tadeuszu. Elementy współtworzące kulturę staropolską, takie jak: grzybobrania, polowania, biesiady czy muzyka stają się determinantami tożsamotwórczymi, a każdy obyczaj nasycony zostaje specyficznym, charakterystycznym pejzażem dźwiękowym, określającym „kondycję” dorobku kulturowego społeczeństwa polskiego na przełomie osiemnastego i dziewiętnastego wieku. Podczas analizy materiału badawczego – prócz narzędzi znamiennych dla literaturoznawstwa – korzystano również z metodologii oraz pojęć wypracowanych przez muzykologię, antropologię dźwięku, akustykę czy bioakustykę (sound studies), dzięki czemu praca może odsłonić kolejne perspektywy interpretacyjne w zakresie audialnego oraz muzycznego odczytania poematu Mickiewicza. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.affiliation.department | Wydział Polonistyki |
dc.contributor.author | Kucharska, Natalia |
dc.date.accessioned | 2025-04-01T04:15:05Z |
dc.date.available | 2025-04-01T04:15:05Z |
dc.date.defence | 2025-02-19 |
dc.date.issued | 2025 |
dc.date.submitted | 2025-01-26 |
dc.description.promoter | Hoffmann-Piotrowska, Ewa |
dc.description.reviewer | Samsel, Karol |
dc.description.reviewer | Hoffmann-Piotrowska, Ewa |
dc.identifier.apd | 238064 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/166255 |
dc.language | pl |
dc.language.other | en |
dc.publisher | Uniwersytet Warszawski |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.subject.pl | Mickiewicz |
dc.subject.pl | Pan Tadeusz |
dc.subject.pl | zmysł słuchu |
dc.subject.pl | dźwięk |
dc.subject.pl | brzmienie |
dc.subject.pl | wrażenia słuchowe |
dc.subject.pl | biofonia |
dc.subject.pl | antropofonia |
dc.subject.pl | kultura szlachecka |
dc.subject.pl | audytywność |
dc.subject.pl | sound studies |
dc.subject.pl | soundscape |
dc.subject.pl | landscape |
dc.title | Mapy dźwięku w „Panu Tadeuszu”. Percepcja wrażeń słuchowych w poemacie Mickiewicza |
dc.title.alternative | Sound maps in Pan Tadeusz. The perception of auditory impressions in Mickiewicz's poem |
dc.type | MasterThesis |
dspace.entity.type | Publication |