Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Mapy dźwięku w „Panu Tadeuszu”. Percepcja wrażeń słuchowych w poemacie Mickiewicza

Uproszczony widok
dc.abstract.plCelem pracy magisterskiej jest szczegółowa interpretacja i analiza jakości dźwiękowych oraz ich funkcje pełnione w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza, wraz z uwzględnieniem kontekstu historycznoliterackiego, obyczajowego i społecznego dziewiętnastego stulecia. Zagadnieniom audialnym poświęcono trzy rozdziały badawcze, w których skupiono się na sferze biofonicznej, antropofonicznej oraz kulturowej. W pierwszym rozdziale szczegółowej analizie poddano elementy definiujące soplicowski pejzaż dźwiękowy, a więc wszelkie dźwięki przynależne do sfery przyrodniczej – wykluczając przy tym najmniejszą ingerencję człowieka – przybliżające sposób kształtowania akustyki fauny i flory w poemacie. Drugi rozdział dotyczy antropofonii, a zatem tych dźwięków, których bezpośrednim źródłem jest człowiek: jego mowa, reakcje fizjologiczne, działalność cywilizacyjna, charakteryzujące przy tym obraz środowiska szlacheckiego dziewiętnastego wieku pod względem badanej audytywności. Trzeci rozdział poświęcono analizie sfery dźwiękowej towarzyszącej zwyczajom występującym w Panu Tadeuszu. Elementy współtworzące kulturę staropolską, takie jak: grzybobrania, polowania, biesiady czy muzyka stają się determinantami tożsamotwórczymi, a każdy obyczaj nasycony zostaje specyficznym, charakterystycznym pejzażem dźwiękowym, określającym „kondycję” dorobku kulturowego społeczeństwa polskiego na przełomie osiemnastego i dziewiętnastego wieku. Podczas analizy materiału badawczego – prócz narzędzi znamiennych dla literaturoznawstwa – korzystano również z metodologii oraz pojęć wypracowanych przez muzykologię, antropologię dźwięku, akustykę czy bioakustykę (sound studies), dzięki czemu praca może odsłonić kolejne perspektywy interpretacyjne w zakresie audialnego oraz muzycznego odczytania poematu Mickiewicza.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorKucharska, Natalia
dc.date.accessioned2025-04-01T04:15:05Z
dc.date.available2025-04-01T04:15:05Z
dc.date.defence2025-02-19
dc.date.issued2025
dc.date.submitted2025-01-26
dc.description.promoterHoffmann-Piotrowska, Ewa
dc.description.reviewerSamsel, Karol
dc.description.reviewerHoffmann-Piotrowska, Ewa
dc.identifier.apd238064
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/166255
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.plMickiewicz
dc.subject.plPan Tadeusz
dc.subject.plzmysł słuchu
dc.subject.pldźwięk
dc.subject.plbrzmienie
dc.subject.plwrażenia słuchowe
dc.subject.plbiofonia
dc.subject.plantropofonia
dc.subject.plkultura szlachecka
dc.subject.plaudytywność
dc.subject.plsound studies
dc.subject.plsoundscape
dc.subject.pllandscape
dc.titleMapy dźwięku w „Panu Tadeuszu”. Percepcja wrażeń słuchowych w poemacie Mickiewicza
dc.title.alternativeSound maps in Pan Tadeusz. The perception of auditory impressions in Mickiewicz's poem
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication