Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

A Comparative Analysis of English Pronunciation Challenges among Polish Native Speakers across Different Age Groups

Uproszczony widok
dc.abstract.enThis paper aims to compare the English pronunciation of native Polish speakers in two age groups: younger (18-31 years old) and older (52-65 years old). It focuses on presenting the English and Polish phonetic systems based on five selected aspects of comparative phonetics and phonology of both languages, and exploring the role of age in acquisition of a foreign language. The study consist of a questionnaire that aims to examine the frequency, the onset , methods, and socio-cultural realities during active English language learning of the partici pants, as well as recordings of the pronunciation of selected words. The results of the research illustrate that, in terms of pronunciation accuracy, learning methods, and frequency, the youn ger group had a slight advantage over the older group, whereas, however both groups faced certain difficulties. Based on the research, it is visible that the quality of pronunciation is in fluenced not only by learning methods but also by many other factors such as exposure to the language, the onset of learning, socio-cultural realities, age, and learning frequency.
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest porównanie wymowy angielskiej rodzimych użytkowników języ ka polskiego w dwóch grupach wiekowych – młodszej 18-31 oraz starszej 52-65 lat. Praca koncentruje się na przedstawieniu angielskiego i polskiego systemu fonetycznego oraz na ba daniu pięciu wybranych aspektów z zakresu fonetyki i fonologii porównawczej obu języków, a także roli wieku w nauce języka obcego. W badaniu zastosowano ankietę badającą często tliwość, czas rozpoczęcia, metody oraz realia społeczno-kulturowe w czasie czynnej nauki ję zyka angielskiego, a także nagrania wymowy wybranych słów. Wyniki badań wskazują, że zarówno w kontekście poprawności wymowy, jak i metod oraz częstotliwości uczenia się, młodsza grupa uzyskała niezbyt istotną przewagę nad starszą grupą, przy czym obie grupy zmagały się z pewnymi trudnościami. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwier dzić, że na jakość wymowy wpływają nie tylko metody nauki, ale także wiele innych czynni ków takich jak: ekspozycja na język, czas rozpoczęcia nauki języka, realia społeczno kulturowe, wiek, częstotliwość nauki.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Lingwistyki Stosowanej
dc.contributor.authorMazurczyk, Aleksandra
dc.date.accessioned2025-01-09T12:45:04Z
dc.date.available2025-01-09T12:45:04Z
dc.date.defence2024-07-02
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-23
dc.description.promoterKonert-Panek, Monika
dc.description.reviewerBałaga-Rubaj, Monika
dc.description.reviewerKonert-Panek, Monika
dc.identifier.apd231249
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/162950
dc.languageen
dc.language.otherpl
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enphonetics
dc.subject.enphonology
dc.subject.enpronunciation
dc.subject.enEnglish
dc.subject.enPolish
dc.subject.enage groups
dc.subject.enteaching methods
dc.subject.plfonetyka
dc.subject.plfonologia
dc.subject.plwymowa
dc.subject.pljęzyk angielski
dc.subject.pljęzyk polski
dc.subject.plgrupy wiekowe
dc.subject.plmetody naucza nia
dc.titleA Comparative Analysis of English Pronunciation Challenges among Polish Native Speakers across Different Age Groups
dc.title.alternativeAnaliza porównawcza trudności w wymowie angielskiej w różnych grupach wiekowych rodzimych użytkowników języka polskiego
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication