Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Wybór kierunku studiów – mechanizm segregacji

Uproszczony widok
cris.lastimport.scopus2024-02-12T20:07:51Z
dc.abstract.enThe paper examines the level and the sources of gender segregation in the choice of the field of study in higher education in Poland. To explain the differences in men’s and women’s choices of higher education fields of study, the analysis uses socialisation and rational choice theories. The results obtained with data from the survey Social and economic determinants of higher education choices among people aged 19–30 show that women are more likely than men to choose education, health and welfare, as well as the arts and humanities; men in turn dominate in technical fields – particularly in information and communication technologies, engineering, manufacturing and construction. The results obtained from the estimation of the multinomial logit model reveal that in line with the theoretical predictions, the choice of the field of study with respect to segregation level is determined both by the level and the field of parents’ education, as well as individual education achievements.
dc.abstract.plW artykule przenalizowano poziom i źródła segregacji ze względu na płeć przy wyborze kierunków studiów w Polsce. W celu wyjaśnienia różnic w wyborach kierunków kształcenia, jakie występują pomiędzy kobietami a mężczyznami, odwołano się do teorii socjalizacji i teorii racjonalnego wyboru. Wyniki otrzymane na podstawie danych pochodzących z badania Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19–30 lat dotyczących studiowania wskazują, że kobiety częściej niż mężczyźni wybierają kierunki kształcenia w zakresie zdrowia i opieki społecznej oraz nauk humanistycznych i sztuki; mężczyźni natomiast dominują na kierunkach technicznych – w zakresie technologii teleinformacyjnych, techniki, przemysłu i budownictwa. Wyniki oszacowań wielomianowego modelu logitowego pokazały, że zgodnie z przesłankami teoretycznymi na wybór kierunku studiów ze względu na poziom segregacji wpływają poziom i kierunek wykształcenia rodziców oraz dotychczasowe wyniki edukacyjne.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorCukrowska-Torzewska, Ewa
dc.date.accessioned2024-01-26T12:12:49Z
dc.date.available2024-01-26T12:12:49Z
dc.date.issued2017
dc.description.financeNie dotyczy
dc.description.number143
dc.description.volume4
dc.identifier.doi10.24131/3724.170403
dc.identifier.issn0239-6858
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/125420
dc.identifier.weblinkhttps://www.researchgate.net/publication/323002065_Wybor_kierunku_studiow_-_mechanizm_segregacji/fulltext/5a7bad1a458515c95de4baa0/Wybor-kierunku-studiow-mechanizm-segregacji.pdf
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationeconomics and finance
dc.relation.ispartofEdukacja
dc.relation.pages31-44
dc.rightsClosedAccess
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.enhigher education
dc.subject.ensegregation
dc.subject.eneducational inequality
dc.subject.ensocialisation
dc.subject.enrational choice
dc.subject.plnierówności edukacyjne
dc.subject.plsegregacja
dc.subject.plsocjalizacja
dc.subject.plszkolnictwo wyższe
dc.subject.plwybór racjonalny
dc.titleWybór kierunku studiów – mechanizm segregacji
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication