Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Female Horror: The Woman Protagonist in the New Wave of Horror Film

Uproszczony widok
dc.abstract.enThis thesis explores the portrayal of female protagonists in modern horror films, focusing on Hereditary (2018), The Love Witch (2016), and Pearl (2022), representatives of the elevated horror movement. The analysis focuses on three models for female characters: a mother, a witch and a female perpetrator. Applying feminist theory – namely, Laura Mulvey’s and Simone de Beauvoire’s works – as a critical lens, this study investigates how these films challenge and subvert traditional gender norms and power dynamics within the genre. By examining the ways in which the female protagonists navigate their roles, relationships, and agency, this thesis aims to contribute to the broader discussion on the representation of women in horror cinema. The analysis of recent genre trends expressed in the discussed films demonstrates the continuous development of female characters, particularly evident in the case of the protagonists.
dc.abstract.plPoniższa praca bada przedstawienie żeńskich bohaterek we współczesnym horrorze, skupiając się na filmach „Dziedzictwo” (2018), „Czarownica miłości” (2016) oraz „Pearl” (2022), przedstawicielach nurtu “elevated horror”. W analizie dzieł szczególna uwaga poświęcona zostaje trzem modelom postaci kobiecej: matce, czarownicy i sprawczyni zbrodni. Stosując teorię feministyczną – szczególnie prace Laury Mulvey i Simone de Beauvoir – jako punkt odniesienia, praca bada, w jaki sposób filmy te kwestionują i subwersywnie podważają tradycyjne normy płciowe i dynamikę władzy w obrębie gatunku. Eksplorując sposoby, w jakie bohaterki nawigują swoje role życiowe, relacje i sprawczość, niniejsza praca ma na celu wniesienie wkładu do szerszej dyskusji na temat reprezentacji kobiet w kinie grozy. Analiza ostatnich trendów gatunkowych wyrażonych w omawianych filmach wykazuje ciągłe rozwijanie postaci kobiecych, widoczne szczególnie w przypadku protagonistek.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Neofilologii
dc.contributor.authorSyroka, Julia
dc.date.accessioned2025-01-09T12:48:55Z
dc.date.available2025-01-09T12:48:55Z
dc.date.defence2024-09-16
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2023-08-27
dc.description.promoterChrzczonowicz, Kamil
dc.description.reviewerChrzczonowicz, Kamil
dc.description.reviewerWłodarczyk, Justyna
dc.identifier.apd221146
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164714
dc.languageen
dc.language.otherpl
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enhorror cinema
dc.subject.enelevated horror
dc.subject.enmotherhood
dc.subject.enfeminism
dc.subject.engender dynamics
dc.subject.ensubversion
dc.subject.plhorror
dc.subject.plkino grozy
dc.subject.pl“elevated horror”
dc.subject.plmacierzyństwo
dc.subject.plfeminizm
dc.subject.pldynamika płci
dc.subject.plsubwersja
dc.titleFemale Horror: The Woman Protagonist in the New Wave of Horror Film
dc.title.alternativeKobiecy horror: Kobieta jako protagonistka w nowej fali filmu grozy
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication