Performative Sacred. Modern festivity: between vitual and spectade

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe main goal of the research is to develop an analytical framework for approaching modern festival events as spheres that allow for both the differentiation of meaning-making and the possibility of developing supra-individual representations. This is realized through combining the sociology of religion of Emile Durkheim and its continuators within cultural sociology, as well as the aesthetics of performance. The theoretical part of the study presents a critical revision of the chosen perspectives on festival within these fields. On this basis, festival is outlined as a form organized by the principle of participation. The festive form is further elaborated as consisting of a set of performative structures that facilitate diverse trajectories of development of the performative agency of festival attendants. The empirical part of the study is based on ethnographic research conducted in the period 2011-2016, and focuses on three festive events developed in Poland after the transformation of 1989: the Lednica Meetings, Polish Woodstock and Open'er Festival. On this basis, diverse modalities of attendance in festivals are differentiated and accompanied with diverse trajectories of democratization of grassroots meaning-making within the festival spaces. The research also allows the communal structures that can embrace the differentiated agencies of the attendants without requiring their uniformization to be distinguished: the atmosphere and the horizon of national community. The work concludes with an outline of the analytical model of festival as a communicative sphere and its consequences for the main categories of the Durkheimian paradigm and performance studies. It also outlines the role of the festive performance of nation in the Polish public sphere after 1989.
dc.abstract.enGłównym celem tej pracy jest sformułowanie modelu analizy współczesnych wydarzeń festiwali jako przestrzeni umożliwiających zarówno zróżnicowanie procesu tworzenia znaczeń, jak i wyłanianie się ponadjednostkowych reprezentacji. Cel ten realizowany jest dzięki połączeniu perspektywy performatyki oraz socjologii religii Emila Durkheima i jej kontynuatorów w ramach kulturowej socjologii. Część teoretyczna przedstawia krytyczny przegląd wybranych ujęć kategorii festiwalu we wspomnianych nurtach. Na tej podstawie forma festiwalu zostaje zarysowana jako podporządkowana zasadzie uczestnictwa, a następnie rozwinięta jako złożona z zestawu struktur performatywnych, umożliwiających różnorodne trajektorie rozwoju performatywnej sprawczości wśród uczestników festiwali. Empiryczna część badań zrealizowana została przez etnograficzną pracę terenową w latach 2011-2016. Objęła ona trzy festiwale powstałe w Polsce po 1989 roku: Spotkania Lednickie, Przystanek Woodstock i Open'er. Na tej podstawie rozróżniono różne modalności uczestnictwa w festiwalach i towarzyszące im trajektorie demokratyzacji oddolnego tworzenia znaczeń w przestrzeniach festiwalowych. Wyróżniono także ponadjednostkowe struktury które obejmują zróżnicowanych uczestników festiwali we wspólnotę bez wymogów ich uniformizacji: atmosferę i horyzont wspólnoty narodowej. Badanie zamyka zarys modelu analizy festiwalu jako przestrzeni komunikacyjnej oraz wskazanie jego konsekwencji dla wybranych kategorii paradygmatu Durkheimowskiego oraz performatyki. Wskazana jest również rola, jaką festiwalowy performans narodu może odegrać w potransformacyjnej polskiej sferze publicznej.
dc.affiliation.departmentWydział Socjologii
dc.contributor.authorBrzozowski, Grzegorz
dc.date.accessioned2023-12-08T07:19:02Z
dc.date.available2023-12-08T07:19:02Z
dc.date.defence2023-12-20
dc.date.issued2023-12-08
dc.description.promoterBucholc, Marta
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/4824
dc.language.isoen
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enspace
dc.subject.enevent studies
dc.subject.enperformance studies
dc.subject.enaesthetics of performance
dc.subject.endemocracy
dc.subject.enthe Polish transformation of 1989
dc.subject.enpost-secularism
dc.subject.enperformance studies
dc.subject.ensociology of religion
dc.subject.enEmile Durkheim
dc.subject.enfestival
dc.subject.enprzestrzeń
dc.subject.enevent studies
dc.subject.enperformatyka
dc.subject.enestetyka performansu
dc.subject.endemokracja
dc.subject.enpolska transformacja 1989 roku
dc.subject.enpostsekularyzm
dc.subject.enperformatyka
dc.subject.ensocjologia religii
dc.subject.enEmile Durkheim
dc.subject.enfestiwal
dc.titlePerformative Sacred. Modern festivity: between vitual and spectade
dc.title.alternativePerformans świętości: współczesna festiwalowość między rytuałem a spektaklem
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication