Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Die Projektarbeit in ausgewählten DaF-Lehrwerken für die Oberschule

Uproszczony widok
dc.abstract.enThis work presents issues concerning project work as described in German secondary school coursebooks. It is structured in three chapters. The aim of the first chapter is to present an action-oriented didactic approach to glottodidactics. Glottodidactics is seen as a science. Next, communicative competence is presented. Selected concepts and methods of language teaching are explained. Another point is the constructivist approach to language teaching. Action orientation in glottodidactics is also explained. Finally, teaching materials and their role in the process of learning and teaching a foreign language are described. Chapter two of this thesis is devoted to the use of project work in language teaching. It describes the pedagogy of reform and its approaches. Selected concepts of open forms of learning are developed. The next section deals with basic aspects of project work in the language classroom. Examples of project work are also shown. Finally, the targeted age group is described in the context of the selected areas. The third chapter describes the research methodology in the field of glottodidactics, followed by the different research approaches, the research problem and textbook research. The chapter also presents project work in the selected secondary school textbooks as a research object, as well as the results of the self-study, with analysis and conclusions.
dc.abstract.languagede
dc.abstract.otherDie vorliegende Arbeit befasst sich mit Fragen der Projektarbeit, wie sie in deutschen Schulbüchern für die Sekundarstufe beschrieben werden. Sie besteht aus drei Kapiteln. Das Ziel des ersten Kapitels ist es, einen handlungsorientierten didaktischen Ansatz für die Glottodidaktik vorzustellen. Die Glottodidaktik wird als Wissenschaft betrachtet. Anschließend wird die kommunikative Kompetenz vorgestellt. Ausgewählte Konzepte und Methoden des Sprachunterrichts werden erläutert. Ein weiterer Punkt ist der konstruktivistische Ansatz im Sprachunterricht. Auch die Handlungsorientierung in der Glottodidaktik wird erläutert. Schließlich werden Lehrwerken und ihre Rolle im Prozess des Lernens und Lehrens einer Fremdsprache beschrieben. Kapitel zwei dieser Arbeit ist dem Einsatz von Projektarbeit im Sprachunterricht gewidmet. Es wird die Reformpädagogik und ihre Ansätze beschrieben. Ausgewählte Konzepte von offenen Lernformen werden entwickelt. Der nächste Abschnitt befasst sich mit grundlegenden Aspekten der Projektarbeit im Fremdsprachenunterricht. Es werden auch Beispiele für Projektarbeit gezeigt. Schließlich wird die ausgewählte Altersgruppe im Kontext der ausgewählten Bereiche beschrieben. Das dritte Kapitel beschreibt die Forschungsmethodologie im Bereich der Glottodidaktik, gefolgt von den verschiedenen Forschungsansätzen, dem Forschungsproblem und der Lehrwerkanalyse. In diesem Kapitel werden auch die Projektarbeit in den ausgewählten Schulbüchern der Oberstufe als Forschungsgegenstand sowie die Ergebnisse der Selbststudie mit Analyse und Schlussfolgerungen vorgestellt.
dc.abstract.plNiniejsza praca przedstawia zagadnienia dotyczące pracy projektowej opisanej w podręcznikach do nauki języka niemieckiego do szkół ponadpodstawowych. Składa się z trzech rozdziałów. Celem pierwszego rozdziału jest przedstawienie zorientowanego na działanie dydaktycznego podejścia do glottodydaktyki. Glottodydaktyka jest postrzegana jako nauka. Następnie przedstawiono kompetencje komunikacyjne. Wyjaśniono wybrane koncepcje i metody nauczania języków obcych. Kolejnym punktem jest konstruktywistyczne podejście do nauczania języków obcych. Wyjaśniono również kwestie orientacji na działanie w glottodydaktyce. Na koniec opisano materiały dydaktyczne i ich rolę w procesie uczenia się i nauczania języka obcego. Rozdział drugi niniejszej pracy magisterskiej poświęcony jest wykorzystaniu pracy projektowej w nauczaniu języków obcych. Opisano w nim pedagogikę reform i jej podejścia. Rozwinięto wybrane koncepcje otwartych form uczenia się. Kolejna sekcja dotyczy podstawowych aspektów pracy projektowej w klasie językowej. Ukazane zostały również przykłady pracy projektowej. Na koniec opisano wybraną grupy wiekowej w kontekście wybranych obszarów. W trzecim rozdziale opisana została metodologia badań w dziedzinie glottodydaktyki, następnie różne podejścia badawcze, problematykę badawczą oraz badania nad podręcznikami. Rozdział przedstawia również pracę projektową w wybranych podręcznikach dla szkół średnich jako obiekt badań, a także wyniki badania własne, wraz z analizą i wnioskami.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Neofilologii
dc.contributor.authorBiskupska, Paulina
dc.date.accessioned2025-01-09T12:46:54Z
dc.date.available2025-01-09T12:46:54Z
dc.date.defence2024-07-05
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-22
dc.description.promoterSobańska, Joanna
dc.description.reviewerJaroszewska, Anna
dc.description.reviewerSobańska, Joanna
dc.identifier.apd233586
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/163767
dc.languagede
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enGlottodidactics
dc.subject.enpostcommunication didactics
dc.subject.enaction-oriented approach
dc.subject.enopen forms of teaching
dc.subject.enproject work
dc.subject.enforeign language textbook
dc.subject.enforeign language lesson
dc.subject.languagede
dc.subject.otherGlottodidaktik
dc.subject.otherpostkommunikative Didaktik
dc.subject.otherhandlungsorientierter Ansatz
dc.subject.otheroffene Unterrichtsformen
dc.subject.otherProjektarbeit
dc.subject.otherFremdsprachenlehrwerk
dc.subject.otherFremdsprachenunterricht
dc.subject.plGlottodydaktyka
dc.subject.pldydaktyka postkomunikacyjna
dc.subject.plpodejście działaniowe
dc.subject.plotwarte formy nauczania
dc.subject.plpraca projektowa
dc.subject.plpodręcznik do nauki języka obcego
dc.subject.pllekcja języka obcego
dc.titleDie Projektarbeit in ausgewählten DaF-Lehrwerken für die Oberschule
dc.title.alternativePraca projektowa w wybranych podręcznikach do nauki języka niemieckiego dla szkół ponadpodstawowych
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication