Rozdział w monografii
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Lokalny publiczny transport zbiorowy jako usługa świadczona w ogólnym interesie gospodarczym

Uproszczony widok
dc.abstract.enWhile the TFEU emphasizes the special place the services of general economic interest (SGEI) occupy in „the shared values of the Union” and their importance for the social and territorial dimension of cohesion, the formulation of the legal concept of these services has been left to the jurisprudence of the CJEU. The CJEU also verifies the necessity of derogations from the competition rules, which had been laid down by Member States, for the provision of such services. On the other hand, certain services qualify as SGEIs by force of secondary legislation (ex lege SGEI), which also provides for exceptions to the general rules. The paper presents the characteristics of local public transport as an example of ex lege SGEI. These characteristics, in turn, enable the formulation of conclusions regarding the significance of this type of secondary law regulation for the concept of an obligatory service as an essential element of the legal construct of the SGEI.
dc.abstract.plChoć Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej podkreśla szczególne miejsce usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG) wśród „wspólnych wartości Unii” i ich znaczenie dla społecznego i terytorialnego wymiaru spójności, sformułowanie prawnej koncepcji tych usług pozostawione zostało orzecznictwu TSUE. Kontroli TSUE poddano również niezbędność ustanawianych przez państwa członkowskie odstępstw od zasad prawa ochrony konkurencji dla zapewniania świadczenia takich usług. Z drugiej strony niektóre usługi są kwalifikowane jako UOIG przez przepisy prawa wtórnego (UOIG ex lege), które w odniesieniu do takich usług określają także wyjątki od zasad ogólnych. Artykuł poświęcony jest charakterystyce lokalnego transportu zbiorowego jako UOIG ex lege. Charakterystyka ta umożliwia z kolei sformułowanie wniosków dotyczących znaczenia tego typu regulacji prawa wtórnego dla pojęcia usługi obowiązkowej jako zasadniczego elementu prawnej koncepcji UOIG.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorBitner, Michał
dc.date.accessioned2024-01-29T01:45:13Z
dc.date.available2024-01-29T01:45:13Z
dc.date.issued2023
dc.description.financeNie dotyczy
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/155450
dc.identifier.weblinkhttps://www.profinfo.pl/sklep/tributum-tolerabile-ac-facile-ksiega-jubileuszowa-dedykowana-profesor-elzbiecie-kornberger-sokolowskiej,490825.html
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationlaw
dc.publisher.ministerialWolters Kluwer Polska
dc.relation.bookTributum tolerabile ac facile? Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Elżbiecie Kornberger-Sokołowskiej
dc.relation.pages20-30
dc.rightsClosedAccess
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.enlocal public transport, universal service, public service compensation, entrustment of the SGEI mission
dc.subject.pllokalny transport publiczny, usługa powszechna, rekompensata, powierzenie misji UOIG
dc.titleLokalny publiczny transport zbiorowy jako usługa świadczona w ogólnym interesie gospodarczym
dc.typeMonographChapter
dspace.entity.typePublication