Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Language learning applications and their impact on the short-term and long term improvement of vocabulary among Polish students

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe aim of this study is to analyze the effectiveness of vocabulary acquisition in German as a third language (L3) among Polish adults with prior knowledge of English (L2) and to compare the efficiency of traditional learning methods with modern language-learning applications. The study involved 30 participants, divided into two groups: a control group that learned through traditional methods and an experimental group that used only applications such as Duolingo, Quizlet, Babbel, and Memrise. All participants completed a pretest, followed by three weeks of learning, and then took a posttest, after which an evaluative survey was conducted. The posttest results indicated that participants using mobile applications achieved better outcomes than those employing traditional methods. Moreover, all participants demonstrated higher proficiency in acquiring words similar to English compared to dissimilar ones. The participants also rated the learning process with mobile applications highly. The findings highlight the importance of integrating modern technology into language learning and suggest further research on the influence of L2 on L3 acquisition.
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest analiza skuteczności nauki słownictwa przez polskich dorosłych w języku niemieckim jako trzecim (L3) przy znajomości języka angielskiego (L2) oraz porównanie efektywności metod tradycyjnych i nowoczesnych aplikacji do nauki języków. Badanie objęło 30 uczestników podzielonych na dwie grupy: grupę kontrolną uczącą się w sposób tradycyjny oraz grupę badawczą korzystającą wyłącznie z aplikacji takich jak Duolingo, Quizlet, Babbel czy Memrise. Wszyscy uczestnicy wykonali pretest, a po trzech tygodniach nauki napisali posttest, po którym przeprowadzono ankietę ewaluacyjną. Posttest wykazał, że uczestnicy uczący się za pomocą aplikacji osiągnęli lepsze wyniki niż osoby stosujące metody tradycyjne. Ponadto, wszyscy badani wykazali lepsze wyniki w przyswajaniu słów podobnych do angielskich niż słów niepodobnych. Uczestnicy wysoko ocenili też proces nauki z użyciem aplikacji mobilnych. Wyniki badań podkreślają znaczenie wykorzystania nowoczesnych technologii w nauce języków i wskazują na możliwość dalszych badań nad wpływem L2 na naukę L3.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Neofilologii
dc.contributor.authorChalastra, Filip
dc.date.accessioned2025-04-01T04:05:42Z
dc.date.available2025-04-01T04:05:42Z
dc.date.defence2025-02-25
dc.date.issued2025
dc.date.submitted2025-01-31
dc.description.promoterOtwinowska-Kasztelanic, Agnieszka
dc.description.reviewerMożejko, Zbigniew
dc.description.reviewerOtwinowska-Kasztelanic, Agnieszka
dc.identifier.apd221941
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/166233
dc.languageen
dc.language.otherpl
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enMobile applications
dc.subject.envocabulary learning
dc.subject.enlanguage acquisition
dc.subject.enthird language
dc.subject.endigital learning
dc.subject.plAplikacje mobilne
dc.subject.plnauka słownictwa
dc.subject.plprzyswajanie języków
dc.subject.pltrzeci język
dc.subject.pluczenie się cyfrowe
dc.titleLanguage learning applications and their impact on the short-term and long term improvement of vocabulary among Polish students
dc.title.alternativeAplikacje do nauki języków obcych i ich wpływ na krótkoterminową i długoterminową poprawę słownictwa wśród polskich uczniów
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication