Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Czy nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej potrafią bezstronnie ocenić osiągnięcia dziewcząt i chłopców z języka polskiego?

dc.abstract.enResearch suggests that primary school teachers grade the reading and writing skills of girls higher than of boys, even when they have the same level of ability. In this article, we try to verify this hypothesis. We analysed (a) teachers’ grades (prepared particularly for the purpose of this research), and (b) achievement test results, which controlled for the differential item functioning due to gender. We used multiple indicators, the multiple causes (MIMIC) model on a representative sample of 4144 Polish third-grade students. Teachers graded girls’ ability levels higher. However, the difference disappeared when we controlled for the test-based ability level. Therefore, we conclude that teachers can grade literacy levels without gender bias.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorSkórska, Paulina
dc.contributor.authorHumenny, Grzegorz
dc.contributor.authorŚwist, Karolina
dc.contributor.authorDolata, Roman
dc.contributor.authorModzelewski, Michał
dc.contributor.authorGrygiel, Paweł
dc.date.accessioned2024-01-24T21:16:27Z
dc.date.available2024-01-24T21:16:27Z
dc.date.issued2017
dc.description.financeNie dotyczy
dc.description.number3
dc.description.volume142
dc.identifier.doi10.24131/3724.170304
dc.identifier.issn0239-6858
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/104244
dc.identifier.weblinkhttp://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2017/3-4-pomiarowcy-czy-nauczyciele-potrafia.pdf
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationeducational sciences
dc.relation.ispartofEdukacja
dc.relation.pages52-69
dc.rightsClosedAccess
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.plKeywords: literacy
dc.subject.plmultiple indicators multiple causes
dc.subject.plMIMIC model
dc.subject.plgrading
dc.subject.plgender
dc.subject.plbias
dc.subject.pldifferential item functioning.
dc.titleCzy nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej potrafią bezstronnie ocenić osiągnięcia dziewcząt i chłopców z języka polskiego?
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication