Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja
Sprawności językowe i komunikacyjne dzieci z uszkodzeniami narządu słuchu. Studium wielokrotnego przypadku
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy było określenie poziomu rozwoju i ocena sprawności językowych i komunikacyjnych dzieci z uszkodzeniami narządu słuchu, prowadzonych w terapii surdologopedycznej. Przedmiotem badań były wypowiedzi werbalne oraz, towarzyszące im, komunikacyjne zachowania niewerbalne badanych. W badaniu wykorzystano metodę studium wielokrotnego przypadku, opisując szczegółowo czwórkę dzieci z prelingwalnym, zmysłowo-nerwowym uszkodzeniem słuchu, w wieku od 3;9 do 4;10 lat. Praca została podzielona na trzy części. W pierwszej, o charakterze teoretycznym, przedstawiony został opis rozwoju nabywania języka, w obrębie wszystkich jego podsystemów, oraz umiejętności komunikacyjnych u dzieci prawidłowo rozwijających się, a także charakterystyczne trudności i zaburzenia rozwoju komunikacji werbalnej u dzieci z deficytami słuchowymi. Zaprezentowano również wybrane metody wykorzystywane w terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu. W drugiej części omówiono metodologiczne podstawy badań, techniki i narzędzia badawcze, które wykorzystano, by ocenić rozwój poszczególnych sprawności. W ostatniej części pracy przedstawiono charakterystykę każdego z dzieci, wyniki analizy dokumentacji medycznej, obserwacji oraz badań własnych, zaproponowano także zindywidualizowany program terapii logopedycznej. Przeprowadzone badania potwierdziły postawioną w pracy hipotezę, iż przebieg rozwoju sprawności językowych i komunikacyjnych u dzieci z uszkodzonym narządem słuchu jest opóźniony i zaburzony. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.affiliation.department | Wydział Polonistyki |
dc.contributor.author | Kruszewska, Anna |
dc.date.accessioned | 2025-01-09T12:42:01Z |
dc.date.available | 2025-01-09T12:42:01Z |
dc.date.defence | 2024-07-03 |
dc.date.issued | 2024 |
dc.date.submitted | 2024-06-14 |
dc.description.promoter | Lorenc, Anita |
dc.description.reviewer | Lorenc, Anita |
dc.description.reviewer | Ciecierska-Zajdel, Beata |
dc.identifier.apd | 232591 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/161650 |
dc.language | pl |
dc.language.other | en |
dc.publisher | Uniwersytet Warszawski |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.subject.pl | sprawności językowe |
dc.subject.pl | sprawności komunikacyjne |
dc.subject.pl | uszkodzenia narządu słuchu |
dc.subject.pl | niedosłuch |
dc.title | Sprawności językowe i komunikacyjne dzieci z uszkodzeniami narządu słuchu. Studium wielokrotnego przypadku |
dc.title.alternative | Language and communication skills of children with hearing impairment. Multiple case study |
dc.type | MasterThesis |
dspace.entity.type | Publication |