Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Sprawności językowe i komunikacyjne dzieci z uszkodzeniami narządu słuchu. Studium wielokrotnego przypadku

Uproszczony widok
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy było określenie poziomu rozwoju i ocena sprawności językowych i komunikacyjnych dzieci z uszkodzeniami narządu słuchu, prowadzonych w terapii surdologopedycznej. Przedmiotem badań były wypowiedzi werbalne oraz, towarzyszące im, komunikacyjne zachowania niewerbalne badanych. W badaniu wykorzystano metodę studium wielokrotnego przypadku, opisując szczegółowo czwórkę dzieci z prelingwalnym, zmysłowo-nerwowym uszkodzeniem słuchu, w wieku od 3;9 do 4;10 lat. Praca została podzielona na trzy części. W pierwszej, o charakterze teoretycznym, przedstawiony został opis rozwoju nabywania języka, w obrębie wszystkich jego podsystemów, oraz umiejętności komunikacyjnych u dzieci prawidłowo rozwijających się, a także charakterystyczne trudności i zaburzenia rozwoju komunikacji werbalnej u dzieci z deficytami słuchowymi. Zaprezentowano również wybrane metody wykorzystywane w terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu. W drugiej części omówiono metodologiczne podstawy badań, techniki i narzędzia badawcze, które wykorzystano, by ocenić rozwój poszczególnych sprawności. W ostatniej części pracy przedstawiono charakterystykę każdego z dzieci, wyniki analizy dokumentacji medycznej, obserwacji oraz badań własnych, zaproponowano także zindywidualizowany program terapii logopedycznej. Przeprowadzone badania potwierdziły postawioną w pracy hipotezę, iż przebieg rozwoju sprawności językowych i komunikacyjnych u dzieci z uszkodzonym narządem słuchu jest opóźniony i zaburzony.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorKruszewska, Anna
dc.date.accessioned2025-01-09T12:42:01Z
dc.date.available2025-01-09T12:42:01Z
dc.date.defence2024-07-03
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-14
dc.description.promoterLorenc, Anita
dc.description.reviewerLorenc, Anita
dc.description.reviewerCiecierska-Zajdel, Beata
dc.identifier.apd232591
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/161650
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.plsprawności językowe
dc.subject.plsprawności komunikacyjne
dc.subject.pluszkodzenia narządu słuchu
dc.subject.plniedosłuch
dc.titleSprawności językowe i komunikacyjne dzieci z uszkodzeniami narządu słuchu. Studium wielokrotnego przypadku
dc.title.alternativeLanguage and communication skills of children with hearing impairment. Multiple case study
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication