Licencja
Internetowi nauczyciele języka obcego: analiza strategii proponowanych przez twórców wybranych kanałów YouTube do nauki języka portugalskiego
Abstrakt (PL)
Praca dotyczy strategii nauki języka obcego proponowanych przez internetowych twórców wybranych kanałów YouTube do nauki języka portugalskiego europejskiego. Celem badania było określenie i opisanie, jakie strategie nauki języka proponują twórcy wybranych kanałów YouTube. Podczas badań przyglądałam się również doświadczeniom internetowych twórców jako uczących się i nauczających języka. W pracy analizuję, jak wykorzystuje się technologię w procesie nauki języka ze szczególnym uwzględnieniem platformy YouTube; kierowało mną pytanie o to, jakie korzyści i trudności towarzyszą użytkownikowi w samodzielnej nauce za pomocą Internetu. Dokonałam selekcji dwóch kanałów YouTube do nauki języka portugalskiego europejskiego. Kryteria doboru kanałów były następujące: w wideo jest widoczna twarz twórcy, język portugalski stanowi główny język zgodnie z podejściem naturalnej metody, która zakłada, że warunkiem nauki języka obcego jest dostarczenie jak największej ilości zrozumiałego wkładu (ang. input). Ponadto, kanał musiał zawierać wideo typu: nauczyć się języka od zera, plan nauki języka, przedstawienie twórcy również w kontekście ich językowej historii. Analizowałam osiem odcinków z kanałów Portuguese with Leo i Portuguese with Carla. Szkielet analizy stanowił podział na pośrednie i bezpośrednie strategie nauki języka obcego: pamięciowe, kognitywne, kompensacyjne, metakognitywne, afektywne, społeczne. Wśród zalet krótkich materiałów audiowizualnych w nauce języka obcego na platformie YouTube należy wymienić atrakcyjną formę, autentyczność treści, sprzyjające działanie algorytmów w doborze materiału, łatwość dopasowania do codziennych realiów. Internetowi nauczyciele cechują się pasją, dużym doświadczeniem i proponują wiele skutecznych, przyjemnych i łatwych sposobów nauki języka oraz przekazują wskazówki, aby optymalnie zorganizować proces nauki. Kluczowym elementem jest codzienna ekspozycja językowa oraz dobór materiałów zgodnie ze swoimi zainteresowaniami. Moje badanie pokazało, że według internetowych nauczycieli trzeba zadbać o dobrą wymowę już od samego początku i określić system nawyków oraz swoje motywacje do rozpoczęcia nauki. Należy również wymienić rolę analizy wstępnej zasobów uczącego się i charakterystyki języka, korzystanie z technik shadowingu, powtórek rozłożonych w czasie czy znalezienia partnera językowego. Twórcy polecają, aby mniej uwagi poświęcić zasadom gramatycznym i listom słownictwa, a skoncentrować się na przyswajaniu zasad i słownictwa w kontekście ich użycia.
Abstrakt (EN)
The paper is about foreign language learning strategies proposed by online creators of YouTube channels for learning European Portuguese. The aim of the study was to identify and describe which language learning strategies are proposed by the creators of selected YouTube channels. During research I looked at the experiences of online creators as language learners and teachers. I also identified the benefits and difficulties of using the ones offered. In the paper, I analyse how technology is used in the language learning process with a particular focus on the YouTube platform. My question was: what benefits and difficulties accompany the user in self-learning. I selected two YouTube channels for learning European Portuguese. The criteria for selection were as follows: the face of the creator was visible in the video, Portuguese was the main language according to the approach of natural method, which assumes that the condition for learning a foreign language is to provide as much comprehensible input as possible. In addition, the channel must include videos such as: learn a language from scratch, a language learning plan, language story of the creator. All together I analysed eight episodes from the channels Portuguese with Leo and Portuguese with Carla. The core of the analysis was the division into direct and indirect language learning strategies: memory, cognitive, compensation, metacognitive, affective, social. Some of the advantages of YouTube videos for learning a language are the attractive form, the authenticity of the content, the favourable operation of algorithms in the selection of material, the ease of adaptation to everyday situations. Online teachers are often passionate, highly experienced and offer many effective, enjoyable and easy ways to learn a language and provide tips to optimally organise the learning process. The key element is daily language exposure and the selection of materials according to one's interests. My research has shown that according to the online teachers, it is necessary to ensure good pronunciation from the very beginning and to identify a system of habits and one's motivations to start learning. Also, to be mentioned is the role of pre-analysis of the learner's resources and language characteristics, the use of shadowing techniques, spaced repetition system or finding a language partner. The creators recommend paying less attention to grammatical rules and vocabulary lists but to concentrate on learning grammar and vocabulary in context instead.