Strategic change processes in practice: A multiple-case study of Kosovo Companies
ORCID
Abstrakt (PL)
Zmiana strategiczna w ujęciu Strategii Jako Praktyki (ang. Strategy-as-practice, SAP) jest złożonym i interaktywnym procesem głęboko powiązanym zarówno z mikro-, jak i makrootoczeniem, szczególnie w dynamicznych środowiskach biznesowych. Niniejsze badanie analizuje proces organizacyjnej zmiany strategicznej w ośmiu kosowskich firmach z różnych branż, wykorzystując podejście SAP oraz metodologię teorii ugruntowanej (Charmaz, 2006). W niniejszej dysertacji badane są głównie praktyki, w które angażują się aktorzy organizacyjni, aby wprowadzać i społecznie konstruować zmiany. Badanie pokazuje perspektywę ugruntowaną w doświadczeniach uczestników strategicznej zmiany w organizacjach i proponuje sześciofazowe ramy tego procesu: 1) Doświadczanie kryzysu, 2) Diagnozowanie organizacji, 3) Kształtowanie strategii zmiany, 4) Komunikowanie strategii zmiany, 5) Wdrażanie i stabilizacja zmiany oraz 6) Ocena i utrzymanie zmiany. Ramy procesu zmiany strategicznej wprowadzone w tym badaniu oferują model, który integruje uproszczone fazy z nowatorską architekturą zmiany, która ma być stosowana w zależności od kontekstu zmiany. Badanie podkreśla, że zmiana strategiczna nie jest liniowa, ale jest raczej cyklicznym procesem wymagającym włączenia i dostosowania kilku praktyk dostosowanych do wyraźnych potrzeb organizacyjnych. W pracy zwrócono uwagę również na znaczenie szerokiego uczestnictwa podmiotów organizacyjnych na wszystkich poziomach i jednostkach organizacji w procesach zmian oraz potrzebę elastyczności w celu skutecznego przeprowadzania zmian w różnych kontekstach organizacyjnych. Wyniki tego badania stanowią wkład w dyskusję do literatury z zakresu Strategii Jako Praktyki, podkreślając znaczenie integracji kultury, empatycznej komunikacji, edukacji i szkoleń, różnorodnych podejść diagnostycznych i monitorujących, współtworzenia i strategii motywacyjnych w procesach tworzenia strategii dla kształtowania przyszłych kierunków strategicznych.
Abstrakt (EN)
Strategic change from the lens of Strategy-as-practice (SAP) is an intricate and interactive process profoundly intertwined with both micro and macro environments especially in dynamic business environments. This study examines the process of organizational strategic change in eight Kosovar companies from diverse industries using Strategy-as-practice (SAP) approach and grounded theory methodology (Charmaz, 2006). It explores main practices that organizational actors engage in to enact and socially construct change. The study offers a grounded perspective on participants’ lived experiences, and it proposes a six-phase strategic change process framework:1) Experiencing Crisis, 2) Diagnosing the Organization, 3) Shaping Change Strategy, 4) Communicating Change Strategy, 5) Implementing and Stabilizing Change, and 6) Evaluating and Sustaining Change. The strategic change process framework introduced in this study offers a model that integrates simplified phases with a novel change architecture to be used depending on the context of change. The study highlights that strategic change is not linear but rather a cyclical process necessitating the incorporation and adaptability of several practices customized to explicit organizational needs. It also accentuates the importance of wide-ranging participation of organizational actors across all levels and units of the organization in change processes and the need for flexibility to successfully execute change in various organizational contexts. The insights from this study add a constructive discussion to the domain of strategy-as- practice highlighting the importance of culture integration, empathetic communication, education and training, diverse diagnostic and monitoring approaches, co-creation, and incentivization strategies, to strategy-making processes for shaping future strategic directions.