Klasyfikacja NUTS i jej znaczenie dla prawa Unii Europejskiej i polskiego prawa krajowego

Uproszczony widok
dc.abstract.plW niniejszej rozprawie przedstawiono znaczenie klasyfikacji NUTS dla prawa unijnego oraz polskiego prawa krajowego. W szerszym kontekście, ujęcie NUTS-ów – w szczególności poziomu drugiego – jako podstawowego dla zastosowania polityk regionalnych oraz w tym znaczeniu prawnych założeń unijnych dla problemu reguł ustanawiania Wieloletnich Ram Finansowych UE. Ważnym aspektem rozprawy są prawne i rozwojowe konsekwencje podziału statystycznego NUTS, ze szczególnym uwzględnieniem NUTS 2 dla odpowiednich regionów, głównie polskich, w tym województwa mazowieckiego, w kontekście perspektywy unijnej 2021-2027. Istotnym elementem w tej materii jest niewątpliwie wykorzystanie nowych instrumentów terytorialnych na rzecz rozwoju regionalnego, przy jednoczesnym zachowaniu regionalnego podejścia polityki spójności. Przedmiotem rozważań jest również omówienie pojęcia oraz zadań samorządu terytorialnego, w szczególności lokalnych, regionalnych i metropolitalnych. Jako cel pracy, wskazuje się także analizę przesłanek i, na podstawie doświadczeń praktyki, skutków podziału województwa mazowieckiego na dwie jednostki poziomu NUTS 2. Całość rozważań została podzielona na trzy rozdziały. Przedmiotem rozdziału I jest pojęcie klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych. Opisane są cele, podstawowe zasady oraz tryb zmiany NUTS. Analizie poddana została również główna charakterystyka NUTS. W dalszej części rozdziału I przedstawiono wątek harmonizacji NUTS a kolejno, stworzoną na potrzeby polskiej statystyki, nomenklaturę jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NTS), obowiązującą w latach 2000-2017. Nomenklaturę Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) - zniesioną z dniem 1 stycznia 2018 - zastąpił System Kodowania Jednostek Terytorialnych i Statystycznych (KTS), któremu także został dedykowany oddzielny wątek. Ważnym zagadnieniem, dotyczącym liczby jednostek NUTS w poszczególnych okresach czasowych, jest również rewizja NUTS, począwszy od roku 2006 a zakończywszy na roku 2021. Odniesiono się także do lokalnych jednostek administracyjnych, unijnych typologii terytorialnych i innych jednostek przestrzennych, mianowicie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz obszarów realizacji strategii ponadregionalnych. Poświęcono również uwagę innym strukturom terytorialnym wynikającym z prawa unijnego. Rozdział II poświęcony jest samorządowi terytorialnemu i jego miejscu w systemie ustrojowym państwa. Zasadniczemu podziałowi terytorialnemu państwa i najważniejszym zasadom wynikającym z Konstytucji RP, które mają znaczenie w relacji do NUTS, podobnie jak wykonywane zadania przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności przez pryzmat pojęcia regionu, regionalizacji i metropolizacji. Fragment rozdziału przeznaczony został dla współpracy terytorialnej Unii Europejskiej. W rozdziale III poddane zostało analizie zagadnienie podziału statystycznego województwa mazowieckiego, jako szczególnego przypadku stosowania polityki regionalnej. Scharakteryzowana została przestrzeń Mazowsza oraz możliwości rozwoju w odniesieniu do NUTS 2 Mazowieckiego regionalnego i NUTS 2 Warszawskiego stołecznego. Podkreślona została również wartość, jaką jest zachowanie jedności administracyjnej województwa. Cześć rozdziału poświęcono instrumentom rozwoju terytorialnego dla województwa mazowieckiego. W zakończeniu dokonano podsumowania przeprowadzonych badań.
dc.abstract.plThis thesis presents the relevance of the NUTS classification for EU law and Polish national law. In a broader context, the NUTS level 2 in particular is considered as fundamental for the application of regional policies, and in this sense, the EU legal assumptions for the problem of rules for the establishment of the EU Multiannual Financial Framework. An important aspect of the dissertation is the legal and developmental consequences of the NUTS statistical division, with particular emphasis on NUTS 2 for the relevant regions, mainly Polish, including the mazowieckie voivodship, in the context of the EU perspective 2021-2027. An important element in this matter is undoubtedly the use of new territorial instruments for regional development, while preserving the regional approach of cohesion policy. The subject also discusses the concept and tasks of local government, in particular local, regional and metropolitan. As the aim of the work, it is also indicated to analyse the premises and, on the basis of practice experience, the effects of the division of the mazowieckie voivodship into two NUTS 2 level units. The whole discussion is divided into three chapters. The subject of chapter I is the concept of classification of territorial units for statistical purposes. The objectives, basic principles and modalities of changing NUTS are described. The main characteristics of NUTS are also analysed. In the following part of chapter I, the theme of NUTS harmonisation is presented, followed by the Nomenclature of Territorial Units for Statistics (NUTS), created for the needs of Polish statistics, in force in 2000-2017. The Nomenclature of Territorial Units for Statistics (NTS) - abolished as of 1 January 2018 - has been replaced by the Coding System of Territorial and Statistical Units (TSU), to which a separate theme is also dedicated. An important issue concerning the number of NUTS units of NUTS in particular time periods is also addressed, starting in 2006 and ending in 2021. Reference is also made to local administrative units, EU territorial typologies and other spatial units, namely the Upper Silesian Metropolitan Area and supra-regional strategy implementation areas. Attention was also given to other territorial structures under EU law. Chapter II is devoted to the local government and its place in the state system. The basic territorial division of the state and the most important principles resulting from the Constitution of the Republic of Poland, which are relevant in relation to NUTS, as well as the tasks performed by individual units of local government, in particular through the prism of the concept of region, regionalisation and metropolisation. A section of the chapter is devoted to the territorial cooperation of the European Union. Chapter III analyses the issue of the statistical division of the mazowieckie voivodship, as a special case of the application of regional policy. The space of Mazovia and the possibilities of development in relation to NUTS 2 Mazovian regional and NUTS 2 Warsaw capital were characterised. The value of preserving the administrative unity of the voivodship was also highlighted. A part of the chapter was devoted to the instruments of territorial development for the mazowieckie voivodship. It concludes with a summary of the conducted research.
dc.affiliation.departmentWydział Prawa i Administracji
dc.contributor.authorWojnarowski, Konrad
dc.date.accessioned2023-10-19T07:18:45Z
dc.date.available2023-10-19T07:18:45Z
dc.date.defence2023-11-17
dc.date.issued2023-10-19
dc.description.promoterIzdebski, Hubert
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/4716
dc.language.isopl
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.plwojewództwo mazowieckie
dc.subject.plsamorząd terytorialny
dc.subject.plpodział statystyczny
dc.subject.plrozwój regionalny
dc.subject.plNUTS
dc.subject.plmazowieckie voivodship
dc.subject.pllocal government
dc.subject.plstatistical division
dc.subject.plregional development
dc.subject.plNUTS
dc.titleKlasyfikacja NUTS i jej znaczenie dla prawa Unii Europejskiej i polskiego prawa krajowego
dc.title.alternativeNUTS classification and its relevance for European Union and Polish national law
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication