Artykuł w czasopiśmie
Licencja
CC-BY-NC - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne
Propaganda wizualna – media, mechanizmy i wybrane techniki wpływu
dc.abstract.en | The aim of the analyses presented in this article on social communication and media is the so-ciotechnical attractiveness of visual propaganda. The author’s theoretical goal is to try to defi ne the term “visual propaganda”. Based on a review of historical defi nitions and emphasizing the visual channel within this intentionally persuasive communication, the author has identifi ed the contemporary types of visual propaganda messages (static and dynamic) by media from the perspective of technological determinism. The research questions asked concerned the basic mechanisms of propaganda’s infl uence on the perception, emotions and behavior of recipients, narrowed down to visual channels. The qualitative methods used in the study included a review of the literature and a content analysis of propaganda posters reproduced in the online press. These posters referring to the Russian-Ukrainian war, published in the Polish press shortly after the outbreak of the war in February 2022, constituted the research material. They were arranged according to their persuasive orientation and the identifi ed visual propaganda infl uence techni-ques, described in the theoretical part. The theoretical model of persuasive techniques was veri-fi ed. The results of the study describe the characteristic features of contemporary static visual propaganda messages. It has been shown that the visual propaganda is characterized by extreme emotions and simplifi cation of ideas. As regards propaganda techniques, the one most commonly used is stimulation of emotions like fear, pride and courage. Moreover, the information content is minimal and the reception context is assumed in advance. |
dc.abstract.pl | Celem artykułu, mieszczącego się w obrębie dziedziny komunikacji społecznej i mediów, jest analiza atrakcyjności socjotechnicznej propagandy wizualnej. We wstępie teoretycznym podjęto próbę zdefiniowania pojęcia propagandy wizualnej, opierając się na przeglądzie historycznych definicji propagandy i akcentując przekaz wizualny w ramach tej intencjonalnej perswazyjnej formy komunikacji. Następnie w ramach analiz medioznawczych wskazano współczesne statyczne i dynamiczne typy wizualnych przekazów propagandowych z podziałem na media i w perspektywie determinizmu technologicznego. W dalszej części opracowania postawiono dwa pytania badawcze: 1) jakie są podstawowe mechanizmy wpływu propagandowego na percepcję, emocje i zachowania odbiorców w odniesieniu do kanałów wizualnych; 2) jakie są mechanizmy wpływu w przypadku jednego typu medium, jakim jest plakat propagandowy? Metody badawcze wykorzystane w pracy to przegląd literatury oraz analiza zawartości plakatów propagandowych reprodukowanych w prasie internetowej. Materiałem badawczym były plakaty dotyczące agresji Rosji na Ukrainę, publikowane przez polską prasę opinii w wersji online niedługo po wybuchu wojny w lutym 2022 r. Analiza prowadzona była wedle zaplanowanego, racjonalnego schematu, zaś tematyka badania podlegała, przed przystąpieniem do analizy zawartości, naukowemu oglądowi według literatury przedmiotu oraz zaproponowanej definicji. Plakaty zostały uszeregowane według orientacji perswazyjnych wraz ze wskazaniem opisanych w części teoretycznej technik wpływu propagandy wizualnej. Uzyskane wyniki opisują cechy charakterystyczne statycznych, wizualnych przekazów propagandowych. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.affiliation.department | Wydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii |
dc.affiliation.institute | Instytut Ameryk i Europy |
dc.affiliation.other | Katedra Komunikacji Społecznej i Public Relations |
dc.contributor.author | Waszkiewicz-Raviv, Alicja |
dc.date.accessioned | 2024-12-04T14:00:49Z |
dc.date.available | 2024-12-04T14:00:49Z |
dc.date.copyright | 2023-10-30 |
dc.date.issued | 2023-10-30 |
dc.description.number | 3 |
dc.description.version | final_published |
dc.description.volume | 24 |
dc.identifier.doi | 10.33077/uw.24511617.sm.2023.3.758 |
dc.identifier.eissn | 2451-1617 |
dc.identifier.issn | 1641-0920 |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-5791-0326 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/160678 |
dc.language | pl |
dc.language.other | en |
dc.pbn.affiliation | social communication and media studies |
dc.relation.ispartof | Studia Medioznawcze |
dc.relation.pages | 276-289 |
dc.rights | CC-BY-NC |
dc.sciencecloud | send |
dc.share.type | OPEN_JOURNAL |
dc.subject.en | visual persuasion |
dc.subject.en | propaganda |
dc.subject.en | social infl uence |
dc.subject.en | poster |
dc.subject.en | Russian-Ukrainian war |
dc.subject.pl | perswazja wizualna |
dc.subject.pl | propaganda |
dc.subject.pl | wpływ społeczny |
dc.subject.pl | plakat |
dc.subject.pl | wojna rosyjsko-ukraińska |
dc.title | Propaganda wizualna – media, mechanizmy i wybrane techniki wpływu |
dc.title.alternative | Visual Propaganda – definition, mechanisms and selected infl uence techniques based on poster analysis |
dc.type | JournalArticle |
dspace.entity.type | Publication |