Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Odbiorca w obliczu prowokacji. O aktach wandalizmu wobec wybranych dzieł polskiej sztuki krytycznej

Autor
Ścibisz, Martyna
Promotor
Balisz-Schmelz, Justyna
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Polska sztuka współczesna coraz częściej przyjmuje demokratyczne i politycznie zaangażowane formy, prowokuje i podważa status quo, jest obiektem licznych sporów i ataków. Istotne staje się więc zwrócenie uwagi na sprzężenie zwrotne między dziełem sztuki a odbiorcami. Na przykładzie trzech aktów wandalizmu wobec znaczących dla polskiej sztuki krytycznej dzieł – „Nazistów” Piotra Uklańskiego, „Dziewiątej godziny” Maurizia Cattelana oraz „Tęczy” Julity Wójcik – podjęto próbę zrozumienia relacji, jaka zachodzi między dziełem, jego specyfiką, cechami charakterystycznymi a doświadczeniami i przekonaniami odbiorców. Reakcje na dzieło sztuki odzwierciedlają nie tylko indywidualne perspektywy, lecz także szersze napięcia społeczne i kulturowe, dlatego też wandalizm w obszarze sztuki będzie odczytywany tutaj nie jako akt destrukcji, a jako odpowiedź na pytania dotyczące takich tematów jak religia, pamięć historyczna czy tożsamość płciowa. Praca ma na celu podkreślenie wpływu, jaki reakcje współczesnego odbiorcy mają na percepcję i znaczenie sztuki w kontekście aktualnych wyzwań społecznych oraz politycznych.

Słowa kluczowe PL
doświadczenie odbiorcze
akt wandalizmu
„Naziści”
Piotr Uklański
„La Nona Ora”
Maurizio Cattelan
„Tęcza”
Julita Wójcik
polska sztuka krytyczna
sztuka zaangażowana politycznie
Inny tytuł
The Audience in the Face of Provocation. On Acts of Vandalism Against Selected Works of Polish Critical Art
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-10-07
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty