Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja
Wspomnienia byłych więźniów obozu Auschwitz-Birkenau jako kontekst interpretacyjny opowiadań Tadeusza
dc.abstract.en | The aim of this paper is to present how the memories of former prisoners of the Auschwitz-Birkenau camp can be used as historical context when discussing Tadeusz Borowski's stories in Polish language classes. Current high school textbooks were analyzed to show the contexts in which Borowski's camp literature is placed. Additionally, to illustrate how authentic testimonies can enrich the interpretation of camp literature and enhance students' historical awareness, the memories of Krystyna Żywulska, Eugenia Kaczyńska, Kazimierz Piechowski, and Michał Ziółkowski were analyzed. The selected excerpts from these authors' memories were divided into those that can help introduce students to the topic of concentration camps and those that add historical details to the compulsory stories in the current curriculum: This way for the gas, ladies and gentlemen and The people who walked by. |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest przedstawienie, jak wspomnienia byłych więźniów obozu Auschwitz-Birkenau mogą być wykorzystane jako kontekst historyczny podczas omawiania opowiadań Tadeusza Borowskiego na lekcjach języka polskiego. Analizie poddane zostały aktualne podręczniki szkolne dla szkół ponadpodstawowych, aby pokazać, w jakich kontekstach umieszczana jest twórczość obozowa Borowskiego. Ponadto, w celu zilustrowania, jak autentyczne świadectwa mogą wzbogacić interpretację literatury obozowej i wzmocnić świadomość historyczną uczniów, przeanalizowane zostały wspomnienia Krystyny Żywulskiej, Eugenii Kaczyńskiej, Kazimierza Piechowskiego oraz Michała Ziółkowskiego. Wybrane przeze mnie fragmenty wspomnień tych autorów zostały podzielone na te, które mogą pomóc wprowadzić uczniów w tematykę obozów koncentracyjnych oraz na te, które dodają szczegółów historycznych do obowiązkowych w obecnej podstawie programowej opowiadań: Proszę państwa do gazu i Ludzie, którzy szli. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.affiliation.department | Wydział Polonistyki |
dc.contributor.author | Milewska, Paulina |
dc.date.accessioned | 2025-01-09T12:50:31Z |
dc.date.available | 2025-01-09T12:50:31Z |
dc.date.defence | 2024-07-11 |
dc.date.issued | 2024 |
dc.date.submitted | 2024-06-19 |
dc.description.promoter | Ślusarczyk, Piotr |
dc.description.reviewer | Ślusarczyk, Piotr |
dc.description.reviewer | Wroczyński, Tomasz |
dc.identifier.apd | 234043 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/165500 |
dc.language | pl |
dc.language.other | en |
dc.publisher | Uniwersytet Warszawski |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.subject.en | Camp literature |
dc.subject.en | personal document literature |
dc.subject.en | historical context |
dc.subject.en | Tadeusz Borowski |
dc.subject.en | Auschwitz stories |
dc.subject.pl | Literatura obozowa |
dc.subject.pl | literatura dokumentu osobistego |
dc.subject.pl | kontekst historyczny |
dc.subject.pl | Tadeusz Borowski |
dc.subject.pl | opowiadania oświęcimskie |
dc.title | Wspomnienia byłych więźniów obozu Auschwitz-Birkenau jako kontekst interpretacyjny opowiadań Tadeusza |
dc.title.alternative | The memories of former prisoners of the Auschwitz-Birkenau camp as an interpretive context for Tadeusz Borowski's stories in Polish language lessons |
dc.type | BachelorThesis |
dspace.entity.type | Publication |