Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Od Wonder Woman do Normana Batesa - analiza realizmu badań poligraficznych przedstawianych w popkulturze

Uproszczony widok
dc.abstract.enThis work aims to check whether works of popular culture present polygraph examinations in a way that is consistent with how they should look in reality. This will allow us to determine whether the relatively low value attributed to such examinations by prosecutors and judges may result from how they are presented in popular culture. This work therefore focuses on the analysis of films and series presenting scenes of polygraph examinations, and on assessing them in terms of the realism of these examinations (understood as the compliance of the presented examinations with the guidelines for conducting polygraph examinations in reality). The analysis is carried out within five categories and on its basis a specific assessment is issued on a five-point scale (where 1 means that the work does not contain realistic elements, and 5 means that the given work is as consistent as possible with how polygraph examinations should be conducted in reality). The applicable guidelines for conducting polygraph examinations were also presented in as much detail as possible, which served as a comparative background for the analysis of films and series in terms of realism. The conclusions drawn from the study of data obtained as part of the assessment of the degree of realism of polygraph examinations presented in popular culture do not allow for an unequivocal statement on whether they are presented realistically or not. This is due to the fact that there are both works that present polygraph examinations in a realistic manner and those that do so without taking into account the guidelines for conducting them, and the analysis of this work shows that their number is relatively similar.
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest sprawdzenie tego, czy utwory kultury masowej przedstawiają badania poligraficzne w sposób zgodny z tym, jak powinny one wyglądać w rzeczywistości. Pozwoli to na stwierdzenie o tym, czy przypisywana takim badaniom przez prokuratorów i sędziów stosunkowo niska wartość, może być wynikiem tego, jak są one przedstawiane w popkulturze. Niniejsza praca skupia się więc na analizie filmów i seriali przedstawiających sceny badań poligraficznych, oraz na poddaniu ich ocenie pod kątem realizmu tych badań (rozumianego, jako zgodność ukazanych badań z wytycznymi dotyczącymi prowadzenia badań poligraficznych w rzeczywistości). Analiza odbywa się w ramach pięciu kategorii i na jej podstawie wystawiana jest konkretna ocena w pięciostopniowej skali (gdzie 1 oznacza, że utwór nie zawiera elementów realistycznych, a 5 oznacza, że dany utwór jest możliwie zgodny z tym, jak badania poligraficzne powinny być prowadzone w rzeczywistości). Przedstawione również zostały, w sposób możliwie szczegółowy, obowiązujące wytyczne dotyczące prowadzenia badań poligraficznych, co posłużyć miało jako tło porównawcze dla analizy filmów i seriali pod kątem realizmu. Wnioski płynące z analizy danych pozyskanych w ramach wydawania oceny dotyczącej stopnia realizmu badań poligraficznych przedstawianych w popkulturze, nie umożliwiają jednak postawienia jednoznacznego stwierdzenia o tym, czy są one przedstawiane w sposób realistyczny czy też nie. Wynika to z tego, że istnieją zarówno utwory, ukazujące badania poligraficzne w sposób realistyczny, jak i takie, które robią to bez uwzględniania wytycznych dotyczących ich przeprowadzania, a z analizy niniejszej pracy wynika, że ich ilość jest stosunkowo podobna.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Prawa i Administracji
dc.contributor.authorBorkowski, Stanisław
dc.date.accessioned2025-01-20T14:42:17Z
dc.date.available2025-01-20T14:42:17Z
dc.date.defence2024-09-20
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-09-09
dc.description.promoterGirdwoyń, Piotr
dc.description.reviewerTomaszewski, Tadeusz
dc.description.reviewerGirdwoyń, Piotr
dc.identifier.apd221828
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/165670
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enPolygraph examination
dc.subject.enexamined person
dc.subject.enexamination
dc.subject.enpolygraph
dc.subject.enGSR/EDA
dc.subject.enPneumo
dc.subject.enCardio
dc.subject.enrelevant questions
dc.subject.encontrol questions
dc.subject.encontemporary examination standards
dc.subject.enpop culture
dc.subject.enscene
dc.subject.enrealistic elements
dc.subject.enunrealistic elements
dc.subject.encountermeasures.
dc.subject.plBadanie poligraficzne
dc.subject.plosoba badana
dc.subject.plbadanie
dc.subject.plpoligraf
dc.subject.plwariograf
dc.subject.plGSR/EDA
dc.subject.plPneumo
dc.subject.plCardio
dc.subject.plpytania relewantne
dc.subject.plpytania kontrolne
dc.subject.plwspółczesne standardy badań
dc.subject.plpopkultura
dc.subject.plscena
dc.subject.plelementy realistyczne
dc.subject.plelementy nierealistyczne
dc.subject.plśrodki zakłócające badanie.
dc.titleOd Wonder Woman do Normana Batesa - analiza realizmu badań poligraficznych przedstawianych w popkulturze
dc.title.alternativeFrom Wonder Woman to Norman Bates - Analysis of the Realism of Polygraphic Examinations Shown in Popculture
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication