Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Dziedzictwo Lovecrafta we współczesnej kulturze popularnej. Wybrane przykłady.

Uproszczony widok
dc.abstract.enThis BA thesis aims at tracking the influence of the works of Howard Phillips Lovecraft in the works of modern Japanese authors of popular culture (the video game director - Hidetaka Miyazaki, and the mangaka - Junji Itō). All three authors are described at length, both their lives and their most prominent work. This paper also provides the evidence for their knowledge of Lovecraft short stories, Lovecraft's essay on cosmic horror is summarised and the plot of all three works (a video game Bloodborne, manga Uzumaki and Remina) are studied and compared to the most popular short stories written by the American master of horror. What this paper tries to achieve is finding out how Lovecraft's legacy affects modern authors, how they interact with his texts and how those texts influence their ideas. When it comes to analysis of the video game, the gameplay mechanics are only brought up when they are tied to the lovecraftian idea of horror and if they carry a significant meaning to the story the game conveys.
dc.abstract.plNiniejsza praca bada ślady twórczości Howarda Phillipsa Lovecrafta w dokonaniach współczesnych autorów japońskiej i światowej kultury popularnej (reżysera gier wideo – Hidetaki Miyazakiego oraz mangaki – Junjiego Itō). Przybliżony zostaje krótki życiorys każdego z analizowanych twórców, zaznaczana i udowadniana jest ich znajomość dzieł Lovecrafta, omówiony zostaje jego esej o kosmicznej grozie, a następnie fabuły trzech różnych utworów (gry wideo Bloodborne oraz mang Uzumaki. Spirala i Remina. Gwiazda piekieł) porównywane są do najpopularniejszych opowiadań amerykańskiego mistrza horroru. Celem tej pracy jest sprawdzenie, w jaki sposób dziedzictwo Lovecrafta wpływa na twórczość współczesnych, popularnych pisarzy, w jaki sposób wchodzą w interakcję z tekstami oryginalnymi i w jaki sposób ich pomysły są przez nie kształtowane. Przytaczane są dzieła biograficzne na temat samego Lovecrafta, liczne wywiady z autorami współczesnymi, a także powstałe już analizy ich istotnych utworów. Przy okazji opisywania gry wideo zwracana jest uwaga także na poszczególne mechaniki związane z rozgrywką, jeżeli ich działanie związane jest jakkolwiek z lovecraftowskim horrorem.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorPiwoński, Daniel
dc.date.accessioned2025-01-09T12:50:03Z
dc.date.available2025-01-09T12:50:03Z
dc.date.defence2024-09-03
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-07-29
dc.description.promoterFriedrich, Michał
dc.description.reviewerWróbel, Łukasz
dc.description.reviewerFriedrich, Michał
dc.identifier.apd235273
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/165270
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enLovecraft
dc.subject.encosmic horror
dc.subject.enhorror
dc.subject.engothic
dc.subject.enmanga
dc.subject.envideo game
dc.subject.enamerican literature
dc.subject.enjapanese literature
dc.subject.enpopular culture
dc.subject.enmodern culture
dc.subject.plLovecraft
dc.subject.plkosmiczna groza
dc.subject.plhorror
dc.subject.plgotyk
dc.subject.plmanga
dc.subject.plgra
dc.subject.plliteratura amerykańska
dc.subject.plliteratura japońska
dc.subject.plkultura popularna
dc.subject.plkultura współczesna
dc.titleDziedzictwo Lovecrafta we współczesnej kulturze popularnej. Wybrane przykłady.
dc.title.alternativeLovecraft’s legacy in modern popular culture. Selected works
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication