Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Metody nauczania języka obcego jako drugiego w przedszkolu dwujęzycznym i z językiem polskim

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe aim of this master's thesis was to investigate and compare methods of teaching English as a second language in bilingual and monolingual preschools where Polish is the primary language. The study was conducted in two preschools in Warsaw: a public preschool with Polish as the primary language and a private bilingual preschool. The research employed qualitative analysis methods, including a literature review, observations, and interviews with the principals and English teachers at both institutions. The results indicate significant differences in children's language development levels, primarily due to the number of hours dedicated to English classes. While the teaching methods used were similar, they focused on different language aspects depending on the institutional context. The thesis provides a detailed discussion of the daily functioning of both preschools, cooperation with parents, as well as the challenges and issues associated with teaching foreign languages at the preschool level.
dc.abstract.plCelem pracy magisterskiej było zbadanie i porównanie metod nauczania języka angielskiego jako drugiego języka w przedszkolach dwujęzycznym i z językiem polskim jako podstawowym. Badanie przeprowadzono w dwóch przedszkolach w Warszawie: publicznym przedszkolu z językiem polskim oraz prywatnym przedszkolu dwujęzycznym. W ramach badania zastosowano metody analizy jakościowej, obejmujące przegląd literatury, obserwacje oraz wywiady z dyrektorkami i nauczycielkami języka angielskiego w obu placówkach. Wyniki wskazują na istotne różnice w poziomie rozwoju językowego dzieci, wynikające głównie z ilości godzin przeznaczonych na zajęcia z języka angielskiego. Stosowane metody nauczania były do siebie zbliżone, chociaż skupiały się na różnych aspektach językowych, zależnych od kontekstu placówki. W pracy omówiono szczegółowo codzienne funkcjonowanie obu placówek, współpracę z rodzicami, a także wyzwania i problemy związane z nauczaniem języków obcych na etapie przedszkolnym.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Pedagogiczny
dc.contributor.authorSobczak, Marta
dc.date.accessioned2025-01-09T12:47:32Z
dc.date.available2025-01-09T12:47:32Z
dc.date.defence2024-09-13
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-09-10
dc.description.promoterŻytko, Małgorzata
dc.description.reviewerZielińska, Anna
dc.description.reviewerŻytko, Małgorzata
dc.identifier.apd236438
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164059
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enPreschool Education
dc.subject.enForeign Language
dc.subject.enLanguage Education
dc.subject.enTeaching Methods
dc.subject.enBilingual Preschool
dc.subject.pledukacja przedszkolna
dc.subject.pljęzyk obcy
dc.subject.pledukacja językowa
dc.subject.plmetody nauczania
dc.subject.plprzedszkole dwujęzyczne
dc.titleMetody nauczania języka obcego jako drugiego w przedszkolu dwujęzycznym i z językiem polskim
dc.title.alternativeTeaching Methods of a Second Foreign Language in Bilingual and Polish-Language Kindergartens.
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication