Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja
Nauczyć krytycznego myślenia i jasnej mowy. Postulaty krytycyzmu i jasności a sprawa tzw. logiki ogólnej
dc.abstract.en | In the paper, I have presented the portrait of Jerzy Pelc as a teacher. He followed the footsteps of Kazimierz Twardowski and his direct disciples and tried to develop in his students skills of critical thinking and clear speaking – the basics of good work in philosophy. These skills are connected with methodological postulates of criticism and precision which were shared by all the members of the Lvov-Warsaw School. Jerzy Pelc treated these postulates also as didactic postulates arising out of the conceptions of logical culture and general logic. In my article, I have sketched the general picture of the relation between logic and didactics, I have presented the aforementioned postulates, the concepts of logical culture and general logic and its curriculum. |
dc.abstract.pl | Artykuł stanowi próbę przedstawienia portretu Jerzego Pelca jako nauczyciela. Podążając śladami Kazimierza Twardowskiego i jego bezpośrednich uczniów, Pelc starał się rozwijać w swoich uczniach umiejętność krytycznego myślenia i jasnego mówienia – niezbędnych warunków dobrej pracy w filozofii. Umiejętności te związane są z metodologicznymi postulatami krytycyzmu i jasności, które podzielali wszyscy członkowie Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Jerzy Pelc traktował te postulaty także jako postulaty dydaktyczne, wynikające z koncepcji kultury logicznej i logiki ogólnej. W artykule nakreśliłem ogólny obraz relacji między logiką a dydaktyką, przedstawiłem wyżej wymienione postulaty, pojęcia kultury logicznej i logiki ogólnej oraz program ich nauczania. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.contributor.author | Będkowski, Marcin |
dc.date.accessioned | 2024-01-25T13:30:57Z |
dc.date.available | 2024-01-25T13:30:57Z |
dc.date.issued | 2019 |
dc.date.openaccess | 0 |
dc.description.accesstime | AFTER_PUBLICATION |
dc.description.finance | Nie dotyczy |
dc.description.number | 2 |
dc.description.version | FINAL_PUBLISHED |
dc.description.volume | 33 |
dc.identifier.doi | 10.26333/STS.XXXIII2.04 |
dc.identifier.issn | 0137-6608 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/113400 |
dc.identifier.weblink | http://studiasemiotyczne.pts.edu.pl/index.php/Studiasemiotyczne/article/view/136/128 |
dc.language | pol |
dc.pbn.affiliation | linguistics |
dc.relation.ispartof | Studia Semiotyczne |
dc.relation.pages | 167-183 |
dc.rights | CC-BY |
dc.sciencecloud | nosend |
dc.subject.en | critical thinking |
dc.subject.en | the postulate of clarity |
dc.subject.en | the postulate of justification |
dc.subject.en | general logic |
dc.subject.en | Jerzy Pelc |
dc.subject.en | the Lvov-Warsaw School |
dc.subject.en | the didactics of logic |
dc.subject.pl | krytyczne myślenie |
dc.subject.pl | postulat jasności |
dc.subject.pl | postulat uzasadnienia |
dc.subject.pl | logika ogólna |
dc.subject.pl | Jerzy Pelc |
dc.subject.pl | Szkoła Lwowsko-Warszawska |
dc.subject.pl | dydaktyka logiki |
dc.title | Nauczyć krytycznego myślenia i jasnej mowy. Postulaty krytycyzmu i jasności a sprawa tzw. logiki ogólnej |
dc.type | JournalArticle |
dspace.entity.type | Publication |