Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

CC-BYCC-BY - Uznanie autorstwa
 

Nauczyć krytycznego myślenia i jasnej mowy. Postulaty krytycyzmu i jasności a sprawa tzw. logiki ogólnej

Uproszczony widok
dc.abstract.enIn the paper, I have presented the portrait of Jerzy Pelc as a teacher. He followed the footsteps of Kazimierz Twardowski and his direct disciples and tried to develop in his students skills of critical thinking and clear speaking – the basics of good work in philosophy. These skills are connected with methodological postulates of criticism and precision which were shared by all the members of the Lvov-Warsaw School. Jerzy Pelc treated these postulates also as didactic postulates arising out of the conceptions of logical culture and general logic. In my article, I have sketched the general picture of the relation between logic and didactics, I have presented the aforementioned postulates, the concepts of logical culture and general logic and its curriculum.
dc.abstract.plArtykuł stanowi próbę przedstawienia portretu Jerzego Pelca jako nauczyciela. Podążając śladami Kazimierza Twardowskiego i jego bezpośrednich uczniów, Pelc starał się rozwijać w swoich uczniach umiejętność krytycznego myślenia i jasnego mówienia – niezbędnych warunków dobrej pracy w filozofii. Umiejętności te związane są z metodologicznymi postulatami krytycyzmu i jasności, które podzielali wszyscy członkowie Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Jerzy Pelc traktował te postulaty także jako postulaty dydaktyczne, wynikające z koncepcji kultury logicznej i logiki ogólnej. W artykule nakreśliłem ogólny obraz relacji między logiką a dydaktyką, przedstawiłem wyżej wymienione postulaty, pojęcia kultury logicznej i logiki ogólnej oraz program ich nauczania.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorBędkowski, Marcin
dc.date.accessioned2024-01-25T13:30:57Z
dc.date.available2024-01-25T13:30:57Z
dc.date.issued2019
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimeAFTER_PUBLICATION
dc.description.financeNie dotyczy
dc.description.number2
dc.description.versionFINAL_PUBLISHED
dc.description.volume33
dc.identifier.doi10.26333/STS.XXXIII2.04
dc.identifier.issn0137-6608
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/113400
dc.identifier.weblinkhttp://studiasemiotyczne.pts.edu.pl/index.php/Studiasemiotyczne/article/view/136/128
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationlinguistics
dc.relation.ispartofStudia Semiotyczne
dc.relation.pages167-183
dc.rightsCC-BY
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.encritical thinking
dc.subject.enthe postulate of clarity
dc.subject.enthe postulate of justification
dc.subject.engeneral logic
dc.subject.enJerzy Pelc
dc.subject.enthe Lvov-Warsaw School
dc.subject.enthe didactics of logic
dc.subject.plkrytyczne myślenie
dc.subject.plpostulat jasności
dc.subject.plpostulat uzasadnienia
dc.subject.pllogika ogólna
dc.subject.plJerzy Pelc
dc.subject.plSzkoła Lwowsko-Warszawska
dc.subject.pldydaktyka logiki
dc.titleNauczyć krytycznego myślenia i jasnej mowy. Postulaty krytycyzmu i jasności a sprawa tzw. logiki ogólnej
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication