Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

 

Erudycja jako cel szkolnej edukacji filozoficznej

dc.abstract.enErudition can be one of objectives of school philosophical education. Philosophy teachers in secondary schools in Poland who in 2014 took part in a nationwide research on teaching philosophy in lower and upper secondary schools (data were collected from 88% of headmasters from all the schools in Poland where philosophy was taught and 79% of teachers from these schools), asked to assess the importance of several educational objectives within philosophical education (on the scale 0-5), gave a relatively low rating to erudition. Despite this fact teachers to some extent appreciate erudition as a goal of philosophical education, which corresponds with the answers of the headmasters. The interviews conducted with 15 teachers and 15 headmasters show that they appreciate erudition in a deeper meaning, which is not a purely “encyclopedic” knowledge, but refers to a well understood knowledge being a basis for personal development, skills development and a starting point for posing questions.
dc.abstract.plErudycja może być jednym z celów szkolnej edukacji filozoficznej. Nauczyciele filozofii, którzy w 2014 roku wzięli udział w ogólnopolskim badaniu nauczania filozofii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych (w którym udało się zebrać dane od 88 proc. dyrektorów wszystkich szkół w Polsce, gdzie nauczano filozofii oraz 79 proc. nauczycieli z tych szkół), poproszeni o wskazanie, jak ważne są ich zdaniem poszczególne cele szkolnej edukacji filozoficznej (w skali 0–5), ocenili erudycję stosunkowo nisko. Mimo to przeanalizowane w artykule wyniki pokazują, że nauczyciele doceniają ją jako cel edukacji filozoficznej, co zbieżne jest z odpowiedziami dyrektorów. Z kolei wywiady pogłębione przeprowadzone z 15 nauczycielami i 15 dyrektorami pokazują, że zarówno jedni, jak i drudzy doceniają erudycję w głębszym sensie: taką, która nie jest wiedzą „encyklopedyczną”, lecz wiedzą dobrze zrozumianą, będącą podstawą dla rozwoju osobistego, rozwijania umiejętności oraz formułowania pytań.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorTrepczyński, Marcin
dc.date.accessioned2024-01-24T23:20:25Z
dc.date.available2024-01-24T23:20:25Z
dc.date.copyright2018-04-06
dc.date.issued2018
dc.description.accesstimeAT_PUBLICATION
dc.description.financeNie dotyczy
dc.description.number1
dc.description.versionFINAL_PUBLISHED
dc.description.volume8
dc.identifier.doi10.21697/FP.2018.1.17
dc.identifier.issn2083-6325
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/106375
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/article/view/2345
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationphilosophy
dc.relation.ispartofForum Pedagogiczne
dc.relation.pages251-271
dc.rightsOther
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.plfilozofia
dc.subject.plnauczanie filozofii
dc.subject.plszkolna edukacja filozoficzna
dc.subject.plerudycja
dc.subject.plcele kształcenia
dc.subject.plefekty uczenia się
dc.subject.plwiedza
dc.subject.plumiejętności
dc.titleErudycja jako cel szkolnej edukacji filozoficznej
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication