Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja
Erudycja jako cel szkolnej edukacji filozoficznej
dc.abstract.en | Erudition can be one of objectives of school philosophical education. Philosophy teachers in secondary schools in Poland who in 2014 took part in a nationwide research on teaching philosophy in lower and upper secondary schools (data were collected from 88% of headmasters from all the schools in Poland where philosophy was taught and 79% of teachers from these schools), asked to assess the importance of several educational objectives within philosophical education (on the scale 0-5), gave a relatively low rating to erudition. Despite this fact teachers to some extent appreciate erudition as a goal of philosophical education, which corresponds with the answers of the headmasters. The interviews conducted with 15 teachers and 15 headmasters show that they appreciate erudition in a deeper meaning, which is not a purely “encyclopedic” knowledge, but refers to a well understood knowledge being a basis for personal development, skills development and a starting point for posing questions. |
dc.abstract.pl | Erudycja może być jednym z celów szkolnej edukacji filozoficznej. Nauczyciele filozofii, którzy w 2014 roku wzięli udział w ogólnopolskim badaniu nauczania filozofii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych (w którym udało się zebrać dane od 88 proc. dyrektorów wszystkich szkół w Polsce, gdzie nauczano filozofii oraz 79 proc. nauczycieli z tych szkół), poproszeni o wskazanie, jak ważne są ich zdaniem poszczególne cele szkolnej edukacji filozoficznej (w skali 0–5), ocenili erudycję stosunkowo nisko. Mimo to przeanalizowane w artykule wyniki pokazują, że nauczyciele doceniają ją jako cel edukacji filozoficznej, co zbieżne jest z odpowiedziami dyrektorów. Z kolei wywiady pogłębione przeprowadzone z 15 nauczycielami i 15 dyrektorami pokazują, że zarówno jedni, jak i drudzy doceniają erudycję w głębszym sensie: taką, która nie jest wiedzą „encyklopedyczną”, lecz wiedzą dobrze zrozumianą, będącą podstawą dla rozwoju osobistego, rozwijania umiejętności oraz formułowania pytań. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.contributor.author | Trepczyński, Marcin |
dc.date.accessioned | 2024-01-24T23:20:25Z |
dc.date.available | 2024-01-24T23:20:25Z |
dc.date.copyright | 2018-04-06 |
dc.date.issued | 2018 |
dc.description.accesstime | AT_PUBLICATION |
dc.description.finance | Nie dotyczy |
dc.description.number | 1 |
dc.description.version | FINAL_PUBLISHED |
dc.description.volume | 8 |
dc.identifier.doi | 10.21697/FP.2018.1.17 |
dc.identifier.issn | 2083-6325 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/106375 |
dc.identifier.weblink | https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/article/view/2345 |
dc.language | pol |
dc.pbn.affiliation | philosophy |
dc.relation.ispartof | Forum Pedagogiczne |
dc.relation.pages | 251-271 |
dc.rights | Other |
dc.sciencecloud | nosend |
dc.subject.pl | filozofia |
dc.subject.pl | nauczanie filozofii |
dc.subject.pl | szkolna edukacja filozoficzna |
dc.subject.pl | erudycja |
dc.subject.pl | cele kształcenia |
dc.subject.pl | efekty uczenia się |
dc.subject.pl | wiedza |
dc.subject.pl | umiejętności |
dc.title | Erudycja jako cel szkolnej edukacji filozoficznej |
dc.type | JournalArticle |
dspace.entity.type | Publication |