Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja
Pojęcie przedmiotu trwającego w czasie w rozumieniu przedstawicieli Szkoły Lwowsko-Warszawskiej
dc.abstract.en | There is considerable convergence between the views of many members of the Lvov-Warsaw School and the positions endorsed in the current debate on persistence through time. But there are some significant differences, too. In this paper, I am going to reconstruct and to analyse several positions of some representatives of the Lvov-Warsaw School on the issue in question. Then I shall identify and shortly describe those elements of the reconstructed accounts which are, on the one hand, specific to the Lvov-Warsaw School and, on the other hand, mostly ignored in the present-day metaphysical dispute. The general message of the paper is the contention that although there were no systematic separate research within the Lvov-Warsaw School on persistence through time, some solutions and interpretations put forward by its members can serve as an interesting enrichment of the ongoing debate. |
dc.abstract.pl | W 1951 roku na łamach Sprawozdań Towarzystwa Naukowego w Toruniu ukazał się tekst Tadeusza Czeżowskiego Identyczność a indywiduum i jego trwanie. Tekst ten stanowi swoistą dokumentację poglądów przedstawicieli Szkoły Lwowsko-Warszawskiej na zagadnienia trwania i identyczności przedmiotów w czasie. Praca ta jest użytecznym drogowskazem w odszukaniu, identyfikacji i analizy wspomnianych stanowisk w dostępnym materiale historycznym. Tekst Czeżowskiego dostarcza bardzo interesujących szczegółów interpretacyjnych, dotyczących omawianych stanowisk, które są nieobecne we współczesnych dyskusjach na trwaniem w czasie. Niniejsza praca stawia sobie za cel, po pierwsze, zanalizowanie wspomnianego tekstu Czeżowskiego, po drugie, identyfikację i opis stanowisk wybranych przedstawicieli Szkoły w odniesieniu do anonsowanej problematyki, po trzecie zaś – wychwycenie w rekonstruowanych stanowiskach tych wątków interpretacyjnych, które – z jednej strony – są nieobecne we współczesnych dyskusjach, a które – z drugiej strony – nawet dzisiaj mogą stanowić ich interesujące wzbogacenie. Ogólnym przesłaniem tekstu jest przekonanie, że choć w obrębie Szkoły Lwowsko-Warszawskiej nie prowadzono systematycznych analiz problematyki trwania w czasie, to jednak jej przedstawiciele, po pierwsze, byli świadomi tej problematyki, po drugie zaś, zaproponowali kilka rozstrzygnięć, które z dzisiejszego punktu widzenia zaskakują swoją odwagą i nowatorstwem. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.contributor.author | Grygianiec, Mariusz |
dc.date.accessioned | 2024-01-25T17:00:14Z |
dc.date.available | 2024-01-25T17:00:14Z |
dc.date.copyright | 2017-07-11 |
dc.date.issued | 2017 |
dc.description.accesstime | AT_PUBLICATION |
dc.description.finance | Nie dotyczy |
dc.description.version | FINAL_PUBLISHED |
dc.description.volume | 38 |
dc.identifier.issn | 1231-0913 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/116184 |
dc.identifier.weblink | http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-2353-9445-year-2017-volume-38-article-5207 |
dc.language | pol |
dc.pbn.affiliation | philosophy |
dc.relation.ispartof | Folia Philosophica |
dc.relation.pages | 49-62 |
dc.rights | Other |
dc.sciencecloud | nosend |
dc.subject.pl | trwanie |
dc.subject.pl | przedmiot |
dc.subject.pl | czas |
dc.subject.pl | identyczność |
dc.subject.pl | Czeżowski |
dc.subject.pl | Ajdukiewicz |
dc.subject.pl | Łukasiewicz |
dc.subject.pl | Leśniewski |
dc.subject.pl | Kotarbiński |
dc.title | Pojęcie przedmiotu trwającego w czasie w rozumieniu przedstawicieli Szkoły Lwowsko-Warszawskiej |
dc.type | JournalArticle |
dspace.entity.type | Publication |