Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Mediating a text as a language activity that influences vocabulary learning by students at the second educational stage

Uproszczony widok
dc.abstract.enSince the publication of the CEFR Companion Volume in 2020 the term mediation has become more significant in foreign language learning and teaching. Although the document presents a number of descriptors for mediation of text, mediation of concepts as well as mediation of communication, it does not present examples of mediation activities focusing on on specific type of mediation, nor the steps that shall be taken by foreign language educators who are willing to create such activities and implement them into their teaching practices. The aim of the study was therefore to investigate the influence of text mediation activities on the process of English vocabulary acquisition by students at the second educational stage. Additionally, three sets of educational materials have been prepared based on the idea of text mediation as well as a number of guidelines for EFL teachers on creation and implementation of such materials. The quasi-experimental study was conducted in two groups of students from the eighth grade: students from the experimental group were participating in text mediation activities, whereas students form the control group were asked to complete exercises from one of the course books, which is often used by EFL educators who work with students at this stage of primary education. Students’ progress was investigated by comparing the results of the pre-test on vocabulary conducted in the beginning of the study with the results from the post-test on vocabulary which was conducted after three lesson units during which students were asked to either participate in text mediation activities or complete exercises from the course book. The assessment of the results led to conclusions that text mediation activities can be stated as positive when acquiring English vocabulary by eighth graders suggesting that implementing such materials in EFL teaching is indeed beneficial as it provides the students with the opportunity to learn from authentic materials, cooperate with other peers as well as practice different language strategies at the same time.
dc.abstract.plPublikacja “CEFR Companion Volume” w 2020 r. spowodowała, iż pojęcie mediacji nabrało większego znaczenia zarówno w nauce i jak i w procesie nauczania języków obcych. W dokumencie przedstawiono szereg deskryptorów odwołujących się do mediacji tekstu, pojęć oraz mediacji komunikacji, jednakże nie zaprezentowano określonych przykładów działań mediacyjnych ukierunkowanych na dany rodzaj mediacji, ani kroków, jakie powinni podjąć nauczyciele języków obcych, którzy chcą tworzyć powyższe aktywności i wdrażać je w swoich praktykach dydaktycznych. Celem badania było zatem określenie wpływu działań mediacji tekstu na proces przyswajania słownictwa angielskiego przez uczniów na drugim etapie kształcenia. Efektem pracy jest także stworzenie materiałów edukacyjnych dla uczniów klasy ósmej, opartych na mediacji tekstu oraz wskazówek dla nauczycieli odnośnie procesu tworzenia i wdrażania powyższych aktywności. W ramach pracy zostało przeprowadzone badanie quasi-eksperymentalne, opierające się na pracy z uczniami w dwóch grupach ósmoklasistów: uczniowie z grupy eksperymentalnej uczestniczyli w aktywnościach opartych na mediacji tekstu, podczas gdy uczniowie z grupy kontrolnej wykonali liczne ćwiczenia z jednego z podręczników, z którego często korzystają nauczyciele języka angielskiego jako obcego, pracujący z uczniami na danym etapie edukacji podstawowej. Analiza wyników uczniów dokonana została na podstawie porównania wyników testu wstępnego ze słownictwa napisanego przez uczniów na początku badania oraz testu końcowego przeprowadzonego po trzech lekcjach, podczas których uczniowie pracowali z wyznaczonymi materiałami. Ocena wyników uczniów z testów doprowadziła do wniosku, że działania mediacji tekstu można uznać za pozytywne podczas nauki słownictwa angielskiego, sugerując, że stosowanie takich materiałów w nauczaniu języka angielskiego jako obcego jest wskazane, ponieważ daje uczniom możliwość przyswajania nowego słownictwa na podstawie pracy z materiałami autentycznymi, współpracy z innymi rówieśnikami czy ćwiczenia licznych strategii językowych w tym samym momencie.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentCentrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
dc.contributor.authorĆwirko, Aleksandra
dc.date.accessioned2025-01-20T14:58:07Z
dc.date.available2025-01-20T14:58:07Z
dc.date.defence2024-06-28
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-13
dc.description.promoterKuźmicki, Michał
dc.description.reviewerKuźmicki, Michał
dc.description.reviewerCyran, Eugeniusz
dc.identifier.apd233447
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/165946
dc.languageen
dc.language.otherpl
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.entext mediation
dc.subject.enlanguage activities
dc.subject.enteaching and learning vocabulary
dc.subject.enyoung learners
dc.subject.ensecond educational stage
dc.subject.enEFL
dc.subject.plmediacja tekstu
dc.subject.pldziałania językowe
dc.subject.plnauczanie oraz nauka słownictwa
dc.subject.plmłodzi uczniowie
dc.subject.pldrugi etap edukacyjny
dc.subject.pljęzyk angielski jako obcy
dc.titleMediating a text as a language activity that influences vocabulary learning by students at the second educational stage
dc.title.alternativeMediacja tekstu jako działanie językowe wpływające na proces nauki słownictwa przez uczniów na drugim etapie edukacyjnym.
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication