Licencja
Szymon Bogumił Zug (1733–1807) – architekt dworu saskiego w Warszawie
ORCID
Abstrakt (PL)
Artykuł prezentuje życie i dorobek Simona Gottlieba Zuga (1733–1807), jednego z najwybitniejszych architektów warszawskich epoki stanisławowskiej. Urodzony w Merseburgu, kształcił się w Dreźnie u J. Ch. Knöffla, po czym odbył dwie podróże do Włoch (1754, 1771-2). Od 1756 r. w Warszawie. Był nadwornym budowniczym teatralnym (1760) odpowiedzialnym za budowę machin i dekoracji teatralnych oraz oprawę uroczystości dworskich. Po śmierci Augusta III pozostał w Warszawie, projektując pałace, ogrody i kamienice na zamówienie przedstawicieli arystokracji oraz zamożnego mieszczaństwa warszawskiego. Realizacją, która zapewniła mu międzynarodową sławę był kościół ewangelicko-augsburski p.w. Trójcy Świętej w Warszawie(1777-81). Zajmował się również urbanistyką, kształtując przestrzenie miejskie w Warszawie, Kocku i Siemiatyczach. Mimo barokowo- rokokowego charakteru twórczości Zuga w pierwszym okresie jego życia, przeszedł on do historii sztuki jako wybitny przedstawiciel klasycyzmu w Polsce. Jego dorobek obejmuje około 250 projektów, z których wiele zostało zrealizowanych, oraz liczne rysunki o dużej wartości historycznej i artystycznej.
Abstrakt (EN)
The article presents the life and work of Simon Gottlieb Zug (1733–1807), one of the most outstanding Warsaw architects of the second half of 18 th century. Born in Merseburg, he studied in Dresden under J. Ch. Knöffel and later undertook two journeys to Italy (1754, 1771–2). From 1756, he resided in Warsaw. He served as the court theatrical builder (1760), responsible for constructing theatrical machinery and decorations as well as planning the artistic setting of court festivities. After the death of Augustus III, he remained in Warsaw, designing palaces, gardens, and townhouses commissioned by the aristocracy and wealthy bourgeoisie. His most internationally renowned work was the Holy Trinity Evangelical-Augsburg Church in Warsaw (1777–81). Zug also engaged in urban planning, shaping city spaces in Warsaw, Kock, and Siemiatycze. Despite the Baroque-Rococo character of his early works, he went down in art history as a distinguished representative of Neoclassicism in Poland. His legacy includes approximately 250 projects, many of which were realized, as well as numerous drawings of great historical and artistic value.
Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie