Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Co jest ważniejsze dla zaangażowania szkolnego: rodzina, szkoła czy rówiesnicy? Badanie przekrojowe z udziałem uczniów klas ósmych

Uproszczony widok
dc.abstract.enFamily, school and peers are the environments that are closest to the child and have the greatest influence on their social, cognitive and emotional development. Through their actions, they can shape children's attitudes and beliefs, including attitudes towards learning and school. This study investigated which of the mentioned environments has the strongest association with school engagement in the population of Ostrołęka eighth-graders (N = 548). Using data from the Ostrołęckie obserwatorium oświatowe project, analyses were performed which showed that teacher and school support most strongly predicted students' attitudes towards learning (β = 0.526) and attitudes towards school (β = 0.586). Family, peer and individual factors were much less significant. The results indicate the important role of a supportive school environment in shaping school engagement. A positive learning climate and supportive teachers can contribute to building positive attitudes towards school and learning, which can result in higher engagement in learning, higher school achievement and a greater chance of educational success in the future.
dc.abstract.plRodzina, szkoła i rówieśnicy to środowiska najbliższe dziecku i w największym stopniu wpływające na jego społeczny, poznawczy i emocjonalny rozwój. Poprzez swoje działania mogą kształtować dziecięce postawy i przekonania, w tym także stosunek do nauki i szkoły. W niniejszej pracy zbadano, które ze wskazanych środowisk ma najsilniejszy związek z zaangażowaniem szkolnym w populacji ostrołęckich ósmoklasistów (N = 548). Korzystając z danych z projektu Ostrołęckie obserwatorium oświatowe przeprowadzono analizy regresji, które wykazały, że spośród testowanych zmiennych to wsparcie nauczycieli i szkoły w największym stopniu pozwalało przewidzieć uczniowski stosunek do nauki (β = 0,526) i stosunek do szkoły (β = 0,586). O wiele mniej znaczące okazały się czynniki rodzinne, rówieśnicze i indywidualne. Uzyskane wyniki wskazują, jak ważną rolę w kształtowaniu zaangażowania szkolnego odgrywa wspierające środowisko szkolne. Klimat sprzyjający nauce i wsparcie nauczycieli może przyczyniać się do budowania przychylnego nastawienia uczniów do szkoły i nauki, co z kolei może przełożyć się na większe zaangażowanie w naukę, wyższe osiągnięcia szkolne oraz większą szansę sukcesu edukacyjnego w przyszłości.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Pedagogiczny
dc.contributor.authorSuchocka, Karolina
dc.date.accessioned2025-01-09T12:49:27Z
dc.date.available2025-01-09T12:49:27Z
dc.date.defence2024-07-05
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-07-01
dc.description.promoterDolata, Roman
dc.description.reviewerSzumski, Grzegorz
dc.description.reviewerDolata, Roman
dc.identifier.apd234755
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164975
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enschool engagement
dc.subject.enattitude to learning
dc.subject.enattitude to school
dc.subject.enfamily
dc.subject.enschool
dc.subject.enpeers
dc.subject.plzaangażowanie szkolne
dc.subject.plstosunek do nauki
dc.subject.plstosunek do szkoły
dc.subject.plrodzina
dc.subject.plszkoła
dc.subject.plrówieśnicy
dc.titleCo jest ważniejsze dla zaangażowania szkolnego: rodzina, szkoła czy rówiesnicy? Badanie przekrojowe z udziałem uczniów klas ósmych
dc.title.alternativeWhat is more important for school engagement: family, school or peers? A cross-sectional study with eighth-grade students
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication