Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Relacje dziecka i zwierzęcia w „Zadziwiającym Maurycym i jego edukowanych gryzoniach” Terry'ego Pratchetta w perspektywie trash studies

Uproszczony widok
dc.abstract.plCelem pracy jest analiza interpretacyjna relacji dziecka i zwierzęcia w powieści „Zadziwiający Maurycy i jego edukowane gryzonie” Terry’ego Pratchetta (wyd. oryg. 2001), jednej z części Świata Dysku napisanej z myślą o młodym odbiorcy, w świetle wywodzącej się z trash studies kategorii „śmieciowości”. Ta ostatnia w badaniach nad literaturą dziecięcą i młodzieżową została wykorzystana po raz pierwszy przez Ewelinę Rąbkowską. Pierwszy rozdział czerpie z jej rozpoznań, by zakreślić możliwości interpretacyjne, jakie daje przyjęcie perspektywy trash studies w badaniu literatury dla dzieci. Rozdział drugi charakteryzuje na tle „śmieciowości” obecne w „Zadziwiającym Maurycym…” elementy retellingu legendy o Fleciście z Hameln, a także konstrukty postaci zwierzęcych i dziecięcych. Rozdział trzeci stanowi omówienie różnych aspektów powieściowej relacji dziecka i zwierzęcia: wspólnotę doświadczenia w obliczu przemocy ze strony dorosłych, kształtowanie się postawy empatycznej dziecka dzięki obecności zwierzęcia, utratę statusu „śmieciowości” w oświeceniowym procesie wychowania. Z analizy wyłania się obraz szczególnej bliskości „śmieciowego” dziecka i „śmieciowego” zwierzęcia, niejednoznaczny zakres ich sprawczości i podmiotowości, a także wysoki koszt, jaki muszą ponieść, by wyjść ze„śmieciowości” w oczach dorosłych.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorWróblewska, Weronika
dc.date.accessioned2025-01-09T12:47:35Z
dc.date.available2025-01-09T12:47:35Z
dc.date.defence2024-09-06
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-08-23
dc.description.promoterSkowera, Maciej
dc.description.reviewerLeszczyński, Grzegorz
dc.description.reviewerSkowera, Maciej
dc.identifier.apd235221
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164080
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.plkulturowe studia nad zwierzętami
dc.subject.planimal studies
dc.subject.pltrash studies
dc.subject.plzwierzęta w literaturze
dc.subject.plrelacja dziecko – zwierzę
dc.subject.plliteratura dziecięca i młodzieżowa
dc.subject.plŚwiat Dysku
dc.titleRelacje dziecka i zwierzęcia w „Zadziwiającym Maurycym i jego edukowanych gryzoniach” Terry'ego Pratchetta w perspektywie trash studies
dc.title.alternativeChild-Animal Relations in Terry Pratchett’s „The Amazing Maurice and His Educated Rodents” in the Perspective of Trash Studies
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication