Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja
Relacje dziecka i zwierzęcia w „Zadziwiającym Maurycym i jego edukowanych gryzoniach” Terry'ego Pratchetta w perspektywie trash studies
dc.abstract.pl | Celem pracy jest analiza interpretacyjna relacji dziecka i zwierzęcia w powieści „Zadziwiający Maurycy i jego edukowane gryzonie” Terry’ego Pratchetta (wyd. oryg. 2001), jednej z części Świata Dysku napisanej z myślą o młodym odbiorcy, w świetle wywodzącej się z trash studies kategorii „śmieciowości”. Ta ostatnia w badaniach nad literaturą dziecięcą i młodzieżową została wykorzystana po raz pierwszy przez Ewelinę Rąbkowską. Pierwszy rozdział czerpie z jej rozpoznań, by zakreślić możliwości interpretacyjne, jakie daje przyjęcie perspektywy trash studies w badaniu literatury dla dzieci. Rozdział drugi charakteryzuje na tle „śmieciowości” obecne w „Zadziwiającym Maurycym…” elementy retellingu legendy o Fleciście z Hameln, a także konstrukty postaci zwierzęcych i dziecięcych. Rozdział trzeci stanowi omówienie różnych aspektów powieściowej relacji dziecka i zwierzęcia: wspólnotę doświadczenia w obliczu przemocy ze strony dorosłych, kształtowanie się postawy empatycznej dziecka dzięki obecności zwierzęcia, utratę statusu „śmieciowości” w oświeceniowym procesie wychowania. Z analizy wyłania się obraz szczególnej bliskości „śmieciowego” dziecka i „śmieciowego” zwierzęcia, niejednoznaczny zakres ich sprawczości i podmiotowości, a także wysoki koszt, jaki muszą ponieść, by wyjść ze„śmieciowości” w oczach dorosłych. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.affiliation.department | Wydział Polonistyki |
dc.contributor.author | Wróblewska, Weronika |
dc.date.accessioned | 2025-01-09T12:47:35Z |
dc.date.available | 2025-01-09T12:47:35Z |
dc.date.defence | 2024-09-06 |
dc.date.issued | 2024 |
dc.date.submitted | 2024-08-23 |
dc.description.promoter | Skowera, Maciej |
dc.description.reviewer | Leszczyński, Grzegorz |
dc.description.reviewer | Skowera, Maciej |
dc.identifier.apd | 235221 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164080 |
dc.language | pl |
dc.language.other | en |
dc.publisher | Uniwersytet Warszawski |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.subject.pl | kulturowe studia nad zwierzętami |
dc.subject.pl | animal studies |
dc.subject.pl | trash studies |
dc.subject.pl | zwierzęta w literaturze |
dc.subject.pl | relacja dziecko – zwierzę |
dc.subject.pl | literatura dziecięca i młodzieżowa |
dc.subject.pl | Świat Dysku |
dc.title | Relacje dziecka i zwierzęcia w „Zadziwiającym Maurycym i jego edukowanych gryzoniach” Terry'ego Pratchetta w perspektywie trash studies |
dc.title.alternative | Child-Animal Relations in Terry Pratchett’s „The Amazing Maurice and His Educated Rodents” in the Perspective of Trash Studies |
dc.type | BachelorThesis |
dspace.entity.type | Publication |