Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Visual Information Sampling During Object Play in 9-Month-Old Infants

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe visual behaviour of infants during play is a critical area of research in developmental science due to its role in cognitive development. Infants’ visual experience depends on their postural and manual skills, as well as on social and environmental contexts (Adolph, 2019). The visual behaviour of infants is crucial for their development and undergoes dynamic changes. Therefore, a comprehensive description of characteristics of visual sampling is essential, for example for it to accurately serve as an indicator of cognitive activity. This thesis investigates 9-month-old infants’ visual sampling of objects during play, with a specific focus on how it varies across toys with different affordances and a parent. A significant advantage of this research is its experimental design, which allows unrestricted body position of both infants and parents during the play. This builds upon earlier research investigating infants’ visual behaviour, which used a paradigm with restricted and predefined body position (eg. Yu & Smith, 2013; Deák et al., 2014). The study shows differences in the duration and number of visual sampling episodes, as well as the total duration of visual sampling across various toys. The results show variations in the number of visual sampling episodes among toys with various affordances, with stationary toys being favoured over graspable ones, though this was not consistently reflected in the duration of the episodes. Additionally, the study observed that infants demonstrate a distinct preference during play, dedicating most of their playtime to one or two particular toys.
dc.abstract.plZachowanie wzrokowe niemowląt podczas zabawy jest kluczowym obszarem badań w naukach o rozwoju ze względu na jego kluczową rolę w rozwoju poznawczym. Doświadczenia wzrokowe niemowląt zależą od ich umiejętności posturalnych i manualnych, jak również od czynników społecznych i środowiskowych. Zachowanie wzrokowe niemowląt jest istotne dla ich rozwoju i podlega dynamicznym zmianom. Z tego względu konieczny jest kompleksowy opis próbkowania wzrokowego, aby mogło ono odpowiednio służyć jako wskaźnik aktywności poznawczej. Niniejsza praca bada próbkowanie wzrokowe przedmiotów przez 9-miesięczne niemowlęta podczas zabawy, ze szczególnym uwzględnieniem różnic w próbkowaniu w zależności od różnych zabawek i obecności rodzica. Istotną zaletą tego badania jest jego schemat eksperymentalny, który pozwala na swobodną pozycję ciała zarówno niemowląt, jak i rodziców podczas zabawy. Takie podejście uwzględnia wpływ pozycji ciała i interakcji społecznych, a jego celem jest zbadanie cech próbkowania wzrokowego przedmiotów o różnych afordancjach. Badanie wykazuje różnice w czasie trwania i liczbie epizodów próbkowania wzrokowego, jak również całkowitym czasie trwania próbkowania wzrokowego między zabawkami. Wyniki pokazują, że liczba epizodów próbkowania wzrokowego różni się między zabawkami, przy czym zabawki stacjonarne są preferowane ponad te możliwe do chwycenia, choć nie było to konsekwentnie odzwierciedlone w czasie trwania epizodów. Dodatkowo, badanie pokazało, że niemowlęta wykazują wyraźne preferencje podczas zabawy, poświęcając większość czasu na jedną lub dwie konkretne zabawki.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Filozofii
dc.contributor.authorJasińska, Julia
dc.date.accessioned2025-01-09T12:48:55Z
dc.date.available2025-01-09T12:48:55Z
dc.date.defence2024-07-23
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-07-10
dc.description.promoterKomorowska-Mach, Joanna
dc.description.promoterTomalski, Przemysław
dc.description.reviewerAnzulewicz, Anna
dc.description.reviewerKomorowska-Mach, Joanna
dc.description.reviewerTomalski, Przemysław
dc.identifier.apd235100
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164711
dc.languageen
dc.language.otherpl
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.eninfants
dc.subject.enmotor development
dc.subject.envisual sampling
dc.subject.enunrestricted play
dc.subject.plniemowlęta
dc.subject.plrozwój motoryczny
dc.subject.plpróbkowanie wzrokowe
dc.subject.plswobodna zabawa
dc.titleVisual Information Sampling During Object Play in 9-Month-Old Infants
dc.title.alternativeZbieranie informacji wzrokowych podczas zabawy z przedmiotami u 9-miesięcznych niemowląt
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication