Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Fotograficzna twórczość Pawła Pierścińskiego jako przykład nowoczesnej interpretacji tradycji piktoralnej

dc.abstract.enThe master's thesis will discuss the figure of Paweł Pierściński, his work and activities against the background of changes in Polish photography during the communist period. His photographic oeuvre will be analyzed, with special attention to the one depicting the Kielce landscape, the main subject of Pierściński's interest, along with the program he developed, drawing on pre-war photographic traditions and the historical circumstances that shaped it. The biography shown in this way is an example of an original view of the landscape that refers to conservative ideas, but is modern in its aesthetic layer.
dc.abstract.plW pracy magisterskiej zostanie omówiona postać Pawła Pierścińskiego, jego twórczość oraz działalność na tle przemian w polskiej fotografii w okresie PRL. Przeanalizowany będzie jego dorobek fotograficzny, ze szczególną uwagą ten przedstawiający kielecki krajobraz, czyli główny temat zainteresowania Pierścińskiego, i porównany z powstającymi równolegle pracami wiodących twórców, wraz z wypracowanym przez niego programem czerpiącym z przedwojennych tradycji fotograficznych i okolicznościami historycznymi, które go kształtowały. Jego poglądy i idee zestawione zostaną z koncepcjami Jana Bułhaka oraz Jana Sunderlanda, osób istotnych w kontekście kształtowania się Kieleckiej Szkoły Krajobrazu. Szczególna uwaga zostanie poświęcona podobieństwom w ich spojrzeniu na pejzaż oraz roli, jaką przypisywali fotografii w kontekście dokumentacji i interpretacji rzeczywistości. Bułhak, znany ze swojego podejścia do fotografii jako sztuki narodowej, oraz Sunderland, reprezentujący bardziej modernistyczną postawę, będą stanowić tło dla myśli Pierścińskiego. Ukazana w ten sposób biografia jest przykładem oryginalnego spojrzenia na krajobraz nawiązującego do konserwatywnych idei, jednak będącego nowoczesnym w warstwie estetycznej, zaś analiza ta pozwoli na lepsze zrozumienie unikalności jego twórczości oraz jej wpływu na rozwój polskiej fotografii pejzażowej.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentInstytut Historii Sztuki
dc.contributor.authorTroszkiewicz, Barbara
dc.date.accessioned2025-01-09T12:47:48Z
dc.date.available2025-01-09T12:47:48Z
dc.date.defence2024-07-22
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-07-04
dc.description.promoterLachowski, Marcin
dc.description.reviewerBalisz-Schmelz, Justyna
dc.description.reviewerLachowski, Marcin
dc.identifier.apd234881
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164187
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enPaweł Pierściński
dc.subject.enKielce School of Landscape
dc.subject.enlandscape photography
dc.subject.enkielecczyzna
dc.subject.ennational photography
dc.subject.enlandscape geometry
dc.subject.enagricultural landscape
dc.subject.enindustrial landscape
dc.subject.enswietokrzyskie province
dc.subject.enpostwar photography
dc.subject.plPaweł Pierściński
dc.subject.plKielecka Szkoła Krajobrazu
dc.subject.plfotografia krajobrazowa
dc.subject.plkielecczyzna
dc.subject.plfotografia ojczysta
dc.subject.plgeometria pejzażu
dc.subject.plkrajobraz rolniczy
dc.subject.plkrajobraz przemysłowy
dc.subject.plwojewództwo świętokrzyskie
dc.subject.plfotografia powojenna
dc.titleFotograficzna twórczość Pawła Pierścińskiego jako przykład nowoczesnej interpretacji tradycji piktoralnej
dc.title.alternativePaweł Pierściński's photographic work as an example of modern interpretation of pictorial tradition
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication