Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Realizacja interfejsów przestrzennych w środowisku miejskim w oparciu o typologie interfejsów stosowane w grach cyfrowych

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe work presents a typology of interfaces in digital games, the status of AR, VR, and MR technologies, and the current and potential applications of playful solutions in smart cities. The first chapter discusses Palmer's assumptions regarding the growing importance of spatial interfaces, as well as the concept of mental models and derived UX laws that help users familiarize themselves with new technologies through known interface patterns. The second chapter defines the interface, presents the typology of interfaces used by game designers, and the academic approach to this issue. It concludes by discussing interface personalization in the context of accessibility and popular needs in interface design. The third chapter presents tools and design patterns for VR, AR, and MR technologies, as well as the specifics of interactions in digital spaces and their corresponding types of interfaces. The fourth chapter addresses the topic of playful elements in urban spaces, presenting the concept of the playful city and the potential use of spatial interfaces in the urban environment, proposing the evolution of the smart city in the context of spatial interfaces.
dc.abstract.plPraca przedstawia typologię interfejsów w grach cyfrowych, status technologii AR, VR i MR, oraz obecne i potencjalne zastosowania ludycznych rozwiązań w inteligentnych miastach. W pierwszym rozdziale omówione zostaną założenia Palmera dotyczące rosnącego znaczenia interfejsów przestrzennych, a także koncept modeli mentalnych i pochodnych praw UX, które ułatwiają użytkownikom przyswajanie nowych technologii przez znajomość schematów interfejsów. Rozdział drugi definiuje interfejs, przedstawia typologię interfejsów stosowaną przez projektantów gier oraz akademickie podejście do tego zagadnienia. Na końcu omawia personalizację interfejsów w kontekście dostępności i popularne potrzeby w projektowaniu interfejsów. W trzecim rozdziale przedstawione zaś zostaną narzędzia i wzorce projektowe dla technologii VR, AR i MR oraz specyfika interakcji w przestrzeniach cyfrowych i odpowiadające im typy interfejsów. Czwarty rozdział porusza temat elementów ludycznych w przestrzeniach miejskich, przedstawiając koncepcję playful city i potencjalne wykorzystanie przestrzennych interfejsów w środowisku miejskim, proponując ewolucję smart city w kontekście przestrzennych interfejsów.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
dc.contributor.authorChełstowski, Robert
dc.date.accessioned2025-01-09T12:42:17Z
dc.date.available2025-01-09T12:42:17Z
dc.date.defence2024-07-11
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-05-26
dc.description.promoterTafiłowski, Piotr
dc.description.reviewerMarzęda, Agnieszka
dc.description.reviewerTafiłowski, Piotr
dc.identifier.apd231650
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/161753
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enspatial interface
dc.subject.endiegetic interface
dc.subject.enimmersive experience
dc.subject.envirtual reality
dc.subject.enaugmented reality
dc.subject.enmixed reality
dc.subject.envideo games
dc.subject.enplayful city
dc.subject.ensmart city
dc.subject.plinterfejs przestrzenny
dc.subject.plinterfejs diegetyczny
dc.subject.plimmersyjne doświadczenie
dc.subject.plwirtualna rzeczywistość
dc.subject.plrzeczywistość rozszerzona
dc.subject.plrzeczywistość mieszana
dc.subject.plgry cyfrowe
dc.subject.plzabawowe miasto
dc.subject.plinteligentne miasto
dc.titleRealizacja interfejsów przestrzennych w środowisku miejskim w oparciu o typologie interfejsów stosowane w grach cyfrowych
dc.title.alternativeImplementation of spatial interfaces in urban environments based on interface types used in digital games
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication