Licencja
Elementy muzyczne w zbiorze Komedie i tragedie przednio-dowcipnym wynalazkiem, wybornym wiersza kształtem, bujnością rzeczy i poważnymi przykładami znamienite ... (Nieśwież 1754) Franciszki Urszuli z Wiśniowieckich Radziwiłłowej
Abstrakt (PL)
Poniższa praca „Elementy muzyczne Komedii i tragedii przednio-dowcipnym wynalazkiem, wybornym wiersza kształtem, bujnością rzeczy i poważnymi przykładami znamienite ... (Nieśwież 1754) pióra Franciszki Urszuli z Wiśniowieckich Radziwiłłowej” ma na celu wykazanie elementów muzycznych w utworach dramatycznych Franciszki Urszuli Radziwiłłowej. Na podstawie przytoczonego kontekstu epoki, położenia geograficznego, doświadczeń i preferencji stylistycznych hetmanowej i jej męża wykazano, że twórczość Franciszki Urszuli była inspirowana francuskimi gatunkami operowymi. Wskazane elementy muzyczne zawarte w wydanym drukiem przez Jakuba Fryczyńskiego w 1756 roku zbiorze dzieł księżnej zostały dopasowane do cech typowych dla twórczości kompozytorów i dramatopisarzy francuskich. Oceniając również możliwości realizacji przedstawień muzycznych na podstawie zachowanych informacji o personelu muzycznym wskazano, że istniały warunki do wykonywania wskazanych w pracy elementów muzycznych – pieśni, tańców, partii chóralnych itd. W pracy wykazano, że twórczość księżnej jest niezwykle ważna nie tylko w kontekście rozwoju teatru i dramatopisarstwa, ale również rozwoju polskiej sceny operowej.
Abstrakt (EN)
The following thesis “Musical Elements of Comedy and Tragedy by precocious invention, exquisite verse shape, exuberance of things and serious examples of notable .... (Nieśwież 1754) by Franciszka Urszula Radziwiłłowa” aims to demonstrate the musical elements in the dramatic works of Franciszka Urszula Radziwiłłowa. Based on the given context of the era, geographic location, experiences and stylistic preferences of the hetmanship and her husband, it is shown that the works of Franciszka Ursula were inspired by genres of the French opera. The indicated musical elements contained in the collection of the duchess's works, published in print by Jakub Fryczynski in 1756, were matched with features typical of the works of French composers and playwrights. Assessing also the possibilities of musical performances on the basis of the preserved information on musical personnel, it was indicated that there were conditions for the performance of the musical elements indicated in the work - songs, dances, choral parts, etc. The thesis shows that the Duchess's work is extremely important not only in the context of the development of theater and playwriting, but also in the development of the Polish opera stage.