Licencja
Wiedza kulturowa czy realioznawcza? Analiza publikacji przeznaczonych dla początkujących osób ukraińskojęzycznych uczących się języka polskiego jako obcego
ORCID
Abstrakt (PL)
Po inwazji Rosji na Ukrainę 2022 roku w Polsce pojawiło się wiele pomocy dydaktycznych dla osób ukraińskojęzycznych. W artykule przedstawiono charakterystykę porównawczą treści kulturowych i realioznawczych zawartych w dwóch wydawnictwach: “Na początek” Klaudii Bączyk-Lesiuk i “Po prostu polski” Niny Matyby, Anny Gaudy i Marty Gołębiowskiej. Przeprowadzenie analizy miało na celu określenie m.in., czy skupiono się w nich w większej mierze na pogłębianiu wiedzy kulturowej uczących się czy na zaznajamianiu ich z realiami życia w Polsce. Stwierdzono, że w wymienionych opracowaniach położono nacisk na poszerzanie wiedzy o realiach życia w Polsce, nie zaś na wiedzy o dorobku kulturowym czy historii narodu polskiego.
Abstrakt (EN)
After the Russian invasion of Ukraine in February 2022, numerous new and republished educational resources for Ukrainian-speaking children and adults appeared on the Polish publishing market. Among these were materials designed for individuals who do not yet speak Polish at a communicative level. The authors of these publications considered the needs of the target audience, producing resources aimed at preparing learners for communication in everyday situations, which could also be used in so-called survival courses. These courses were offered in various institutions and language centers across Poland after February 2022. This text presents a comparative analysis of the cultural and societal knowledge content found in two such publications: Na początek by Klaudia Bączyk-Lesiuk and Po prostu polski by Nina Matyba, Anna Gauda, and Marta Gołębiowska. The analysis aimed to determine: (1) whether the publications focus more on deepening learners’ cultural knowledge or on familiarizing them with the realities of life in Poland; (2) how the authors present Polish culture and daily life; and (3) which elements are emphasized most. The text outlines the issues addressed in both publications relevant to the subject of the analysis and draws conclusions based on these findings. It was found that both publications prioritize expanding knowledge about the realities of life in Poland rather than focusing on the cultural heritage or history of the Polish nation. Cultural and societal knowledge was limited to the most essential everyday information. The conclusion also includes reflections on whether it is possible to define a “basic” set of knowledge about foreign culture and societal realities for adult learners of a foreign language in the context of teaching Polish as a foreign language.