Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Chcąc ukształtować lidera, a nie skutecznego menedżera

Uproszczony widok
dc.abstract.plCelem artykułu jest analiza oczekiwań stawianych wobec liderów kształtowanych poprzez uczestnictwo w programach rozwoju przywództwa (PRP) z perspektywy osób zarządzających PRP w dużych przedsiębiorstwach. Problematykę badawczą ujęto w postaci pytania badawczego: czego uczestnik otoczenia społeczno-gospodarczego oczekuje od współczesnego lidera? Zasadnicza część badania polegała na przeprowadzeniu 26 indywidualnych wywiadów pogłębionych. Analizę przeprowadzono, wykorzystując procedury teorii ugruntowanej. Dane wskazują, że dla większości zarządzających PRP – osób odpowiedzialnych za planowanie, opracowanie i/lub akceptację curriculum, ale i kontrolę PRP – role lidera i menedżera często są tożsame i stosowane zamiennie. Świadomość różnic pomiędzy zarządzaniem i przewodzeniem jest ograniczona, bez względu na płeć i wiek rozmówców czy branżę, w której operuje podmiot. Wyniki niniejszego badania poszerzają wiedzę na temat sposobów postrzegania liderów i zakresu kształcenia adeptów przewodzenia. Oczekiwania stawiane wobec nich dotyczą obszarów kompetencyjnych, roli, funkcji, ale i odwołują się do rezultatów obserwowalnych w otoczeniu społecznym, kulturowym i ekonomicznym. Konieczne wydaje się jednak uświadomienie różnic pomiędzy liderem a menedżerem, by kształtować autentycznych liderów, nie jedynie skutecznych menedżerów.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorMajczyk, Julita
dc.date.accessioned2024-01-24T19:12:47Z
dc.date.available2024-01-24T19:12:47Z
dc.date.issued2021
dc.description.financePublikacja bezkosztowa
dc.description.number1
dc.description.volume14
dc.identifier.issn2353-1266
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/102967
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/915
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationmanagement and quality studies
dc.relation.ispartofSpołeczeństwo. Edukacja. Język
dc.relation.pages93-105
dc.rightsClosedAccess
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.plkształtowanie liderów
dc.subject.pledukacja liderów
dc.subject.pllider vs. menedżer
dc.subject.plprogram rozwoju przywództwa
dc.subject.plbadania jakościowe
dc.titleChcąc ukształtować lidera, a nie skutecznego menedżera
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication