Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja
Identity and Self-Creation in Philip Roth’s American Trilogy
dc.abstract.en | This thesis is concerned with the question of identity and self-creation in the American Trilogy written by Philip Roth, a contemporary American author. The trilogy consists of the following novels: American Pastoral, I Married a Communist, and The Human Stain. The primary objective of the thesis is to show how, using historical and cultural contexts, Philip Roth explores his characters' identities and self-inventions. The first chapter focuses on the story of Seymour Levov and his daughter Meredith from American Pastoral. The subject of American identity and self-creations of these two characters is examined in the broader American cultural and historical context. The second chapter is dedicated to Ira Ringold from I Married a Communist and his political identity. The anti-communist climate of America in the 1950s has an influence on the effect of Ira's self-creation. The third chapter revolves around the central character of The Human Stain, whose main action is set in the 1990s. The racial identity and self-creation of Coleman Silk, who is an African American that hides the truth about his race, is thoroughly analyzed. |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca podejmuje temat tożsamości i autokreacji w Trylogii amerykańskiej autorstwa współczesnego amerykańskiego pisarza Philipa Rotha. W skład trylogii wchodzą następujące powieści: Amerykańska sielanka, Wyszłam za komunistę, oraz Ludzka skaza. Głównym zadaniem pracy jest przedstawienie jak, za pomocą kontekstów historycznych i kulturowych, Philip Roth zgłębia tożsamości i autokreacje swoich bohaterów w Trylogii amerykańskiej. Pierwszy rozdział koncentruje się na historii Seymoura Levova i jego córki Meredith z Amerykańskiej sielanki. Tożsamość amerykańska i autokreacja bohaterów jest analizowana w szerszym kontekście kulturowym i historycznym. Drugi rozdział skupia się na postaci Iry Ringolda z Wyszłam za komunistę i jego tożsamości politycznej. Nastroje antykomunistyczne w Ameryce lat 50. mają wpływ na efekt autokreacji komunisty. Trzeci rozdział dotyczy protagonisty Ludzkiej skazy, której główna akcja osadzona jest w latach 90. ubiegłego wieku. W tym rozdziale poddano szczegółowej analizie tożsamość rasową i autokreację Afroamerykanina Colemana Silka, który ukrywa swoją prawdziwą przynależność rasową. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.affiliation.department | Wydział Neofilologii |
dc.contributor.author | Gopaniuk, Gabriela |
dc.date.accessioned | 2025-01-20T14:49:44Z |
dc.date.available | 2025-01-20T14:49:44Z |
dc.date.defence | 2024-07-03 |
dc.date.issued | 2024 |
dc.date.submitted | 2024-06-17 |
dc.description.promoter | Pióro, Tadeusz |
dc.description.reviewer | Pióro, Tadeusz |
dc.description.reviewer | Paryż, Marek |
dc.identifier.apd | 230224 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/165782 |
dc.language | en |
dc.language.other | pl |
dc.publisher | Uniwersytet Warszawski |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.subject.en | Philip Roth |
dc.subject.en | identity |
dc.subject.en | self-creation |
dc.subject.en | American Trilogy |
dc.subject.en | American Pastoral |
dc.subject.en | I Married a Communist |
dc.subject.en | The Human Stain |
dc.subject.pl | Philip Roth |
dc.subject.pl | tożsamość |
dc.subject.pl | autokreacja |
dc.subject.pl | Trylogia amerykańska |
dc.subject.pl | Amerykańska sielanka |
dc.subject.pl | Wyszłam za komunistę |
dc.subject.pl | Ludzka skaza |
dc.title | Identity and Self-Creation in Philip Roth’s American Trilogy |
dc.title.alternative | Tożsamość i autokreacja w Trylogii amerykańskiej autorstwa Philipa Rotha |
dc.type | MasterThesis |
dspace.entity.type | Publication |