Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Kim jest grzeczna dziewczynka? Analiza „niegrzecznych” dziewczęcych bohaterek na podstawie wybranych przykładów z literatury dziecięcej.

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe bachelor's thesis is devoted to unruly girl literary characters who go beyond the pattern of femininity imposed on them by society, which has not changed significantly since the 19th century. Adolescent women are still expected, above all, to be modest, obedient to adults and look pretty. However, society disfavors their ambition, cunning, agility and courage, and girls displaying these features are called unruly. The impact of this oppressive category of cultural politeness on little girls will be explored. According to the theory of gender performativity created by Judith Butler, the traditional schema of femininity considered as something given to a person at birth is wrong. In order to free themselves from the oppression it imposes, little rebels should reconstruct a their own femininity with which they will be able to identify better. The analysis will be based on selected examples of girl characters from contemporary Polish and European children's literature. These characters had the courage to stay true to themselves in a world that puts constant pressure on them.
dc.abstract.plPraca poświęcona jest „niegrzecznym” dziewczęcych bohaterkom literackim, które wychodzą poza narzucony im przez społeczeństwo schemat kobiecości, jaki od XIX wieku nie uległ zasadniczym żadnym zmianom. Od dorastających kobiet wciąż oczekuje się przede wszystkim skromności, posłuszeństwa wobec dorosłych i ładnego wyglądu. Nieprzychylność społeczeństwa budzi natomiast ich ambicja, spryt, sprawność fizyczna czy odwaga, a dziewczynki przejawiające wymieniane cechy nazywa się „niegrzecznymi”. Zbadany zostanie wpływ tej opresyjnej kategorii grzeczności kulturowej na małe dziewczynki. Według teorii peformatywności płci stworzonej przez Judith Butler, tradycyjny schemat kobiecości uznawany za coś nadanego człowiekowi przy narodzinach jest błędny. Aby móc wyzwolić się spod opresji, jaką narzuca, małe buntowniczki powinny na nowo skonstruować gender kobiece, z którym będą mogły lepiej się utożsamić. Analiza w rozprawie oparta będzie na wybranych przykładach dziewczęcych bohaterek pochodzących ze współczesnej literatury dziecięcej polskiej i europejskiej. Bohaterki te miały odwagę na pozostanie w zgodzie ze sobą w świecie, który wywiera na nie nieustanną presję.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorRóżyc, Julia
dc.date.accessioned2025-01-09T12:43:32Z
dc.date.available2025-01-09T12:43:32Z
dc.date.defence2024-07-16
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-07-02
dc.description.promoterWierzejska, Jagoda
dc.description.reviewerWójcik, Tomasz
dc.description.reviewerWierzejska, Jagoda
dc.identifier.apd226125
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/162280
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enpoliteness
dc.subject.engender performativity
dc.subject.enrebellious girls
dc.subject.enfemininity
dc.subject.enchildren's literature
dc.subject.plgrzeczność
dc.subject.plperformatywność płci
dc.subject.plbuntowniczki
dc.subject.plkobiecość
dc.subject.plliteratura dziecięca
dc.titleKim jest grzeczna dziewczynka? Analiza „niegrzecznych” dziewczęcych bohaterek na podstawie wybranych przykładów z literatury dziecięcej.
dc.title.alternativeWhat does it mean to be a well-behaved girl? An analysis of “unruly” girl characters in children’s literature.
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication