Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

CC-BYCC-BY - Uznanie autorstwa
 

Pojęcie podmiotowości w pedagogice

dc.abstract.plW artykule przedstawiono różne znaczenia terminu „podmiotowość”, które pojawiają się na gruncie pedagogiki w kontekście zagadnień związanych z opieką. Po prześledzeniu kontekstów, w jakich pojawia się ten termin, zaproponowano trzy jego podstawowe rozumienia: 1. specyficznie ludzka, stała i nieutracalna zdolność/dyspozycja/potencjalność; 2. zmienna i dynamiczna aktualizacja tej potencjalności; 3. uprawnienie wynikające z faktu bycia człowiekiem. Rozumienia te są przydatne w analizie sporu, czy opieka – rozumiana jako relacja, której charakterystyczną cechą jest przejęcie odpowiedzialności za podopiecznego przez opiekuna – pozbawia podopiecznego podmiotowości.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorSalamucha, Agnieszka
dc.date.accessioned2024-01-25T17:00:12Z
dc.date.available2024-01-25T17:00:12Z
dc.date.issued2018
dc.description.accesstimeAT_PUBLICATION
dc.description.financeNie dotyczy
dc.description.versionORIGINAL_AUTHOR
dc.identifier.issn0044-4405
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/116180
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.kul.pl/znkul/article/view/11059/9284
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationeducational sciences
dc.relation.ispartofZeszyty Naukowe KUL
dc.rightsCC-BY
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.plPodmiot
dc.subject.plpodmiotowość
dc.subject.plpedagogika
dc.subject.plopieka
dc.subject.plodpowiedzialność
dc.titlePojęcie podmiotowości w pedagogice
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication