Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Doświadczenie rozwodu rodziców a funkcjonowanie szkolne i rówieśnicze adolescentów

dc.abstract.enThis paper, entitled „The experience of parental divorce and its impact on the academic and peer functioning of adolescents.”, aims to examine the impact of parental divorce on the functioning of adolescents in the school environment and in their relationships with peers. In addition, the work aims to identify areas of support and intervention that can help young people adapt to changing family situations and reach their full educational and social potential. In addition, the work seeks to raise public awareness of the challenges faced by young people in the face of parental divorce and to promote the need for adequate support and understanding for their situation. The work focuses on the analysis of the phenomenon in the opinion of school psychologists, pedagogues, educators and teachers of educational institutions, including primary, secondary and technical schools/vocational schools, who have a broad perspective on the behaviour of young people at school. The work also takes into account the opinions of educators, who are specialists in youth sociotherapy, of the Youth Sociotherapy Centre in Warsaw, which allowed to obtain diverse perspectives on the studied issue. The survey was conducted using a survey questionnaire with 37 respondents. It was developed using the DSM-5 classification and is based on selected theories such as A. Bandura's Social Learning Theory (2007) and J. Bowlby's Attachment Theory (2007). Parental divorce is expected to be a major challenge for an adolescent child, negatively affecting his or her academic performance, commitment to school life, concentration and emotional state, which often leads to a deterioration in relationships with peers and a general decline in the quality of life of young people. The results of the study indicate the need to implement specialized support programmes for young people from divorced families in order to effectively counteract emotional and social challenges and improve their functioning in the school environment.
dc.abstract.plNiniejsza praca, zatytułowana „Doświadczenie rozwodu rodziców a funkcjonowanie szkolne i rówieśnicze adolescentów”, ma na celu zbadanie wpływu rozwodu rodziców na funkcjonowanie adolescentów w środowisku szkolnym i w relacjach z rówieśnikami. Dodatkowo, praca ma na celu zidentyfikowanie obszarów wsparcia i interwencji, które mogą wspomóc młodzież w przystosowaniu się do zmiany sytuacji rodzinnej oraz w osiąganiu pełnego potencjału edukacyjnego i społecznego. Dodatkowo, praca dąży do zwiększenia świadomości społecznej na temat wyzwań, jakie napotykają młodzi ludzie w obliczu rozwodów rodziców oraz do propagowania potrzeby odpowiedniego wsparcia i zrozumienia dla ich sytuacji. Praca koncentruje się na analizie zjawiska w opinii psychologów szkolnych, pedagogów oraz nauczycieli placówek oświatowych, w tym szkół podstawowych, średnich oraz technikum/szkół zawodowych, mających szeroką perspektywę na zachowania młodzieży w szkole. Praca uwzględnia również opinie wychowawców, będących specjalistami ds. socjoterapii młodzieżowej, Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Warszawie, co pozwoliło na uzyskanie różnorodnych perspektyw na badane zagadnienie. Badanie przeprowadzono przy użyciu kwestionariusza ankiety, w którym uczestniczyło 37 respondentów. Został on opracowany z wykorzystaniem klasyfikacji DSM-5, a także oparty jest na wybranych teoriach, takich jak teoria społecznego uczenia się A. Bandury (2007) oraz teoria przywiązania J. Bowlby'ego (2007). Zgodnie z założeniami, rozwód rodziców stanowi ogromne wyzwanie dla dorastającego dziecka, wpływając negatywnie na jego wyniki szkolne, zaangażowanie w życie szkoły, koncentrację oraz stan emocjonalny, co często prowadzi do pogorszenia relacji z rówieśnikami i ogólnego obniżenia jakości życia młodzieży. Wyniki badania wskazują na konieczność wdrożenia specjalistycznych programów wsparcia dla młodzieży z rodzin rozwiedzionych, aby skutecznie przeciwdziałać wyzwaniom emocjonalnym i społecznym oraz poprawić ich funkcjonowanie w środowisku szkolnym.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji
dc.contributor.authorTuryk, Karolina
dc.date.accessioned2025-01-09T12:46:42Z
dc.date.available2025-01-09T12:46:42Z
dc.date.defence2024-07-03
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-19
dc.description.promoterKiliszek, Ewa
dc.description.reviewerKurtyka-Chałas, Justyna
dc.description.reviewerKiliszek, Ewa
dc.identifier.apd233567
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/163675
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enadolescence
dc.subject.enexperience
dc.subject.engrowing up
dc.subject.endysfunctions
dc.subject.enfunctioning
dc.subject.enparents
dc.subject.enpeers
dc.subject.endivorce
dc.subject.enseparation
dc.subject.enschool
dc.subject.pladolescencja
dc.subject.pldoświadczenie
dc.subject.pldorastanie
dc.subject.pldysfunkcje
dc.subject.plfunkcjonowanie
dc.subject.plrodzice
dc.subject.plrówieśnicy
dc.subject.plrozwód
dc.subject.plseparacja
dc.subject.plszkoła
dc.titleDoświadczenie rozwodu rodziców a funkcjonowanie szkolne i rówieśnicze adolescentów
dc.title.alternativeThe experience of parental divorce and its impact on the academic and peer functioning of adolescents
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication