Praca doktorska
Ładowanie...
Licencja
Interferencja w nauczaniu języka polskiego jako obcego użytkowników języka białoruskiego i rosyjskiego – studium przypadku grupowego
dc.abstract.en | The doctoral dissertation concerns the phenomenon of A-level L1 and L2 interference in teaching Polish as a foreign language to Belarusians. The text consists of four chapters, plus Introduction and Summary. At the end of the thesis, there is a bibliography and the used grammar tests. In the Introduction, the aim of the research was described. It was not only limited to the description of linguistic interference but also to verify the effectiveness of the contrastive method in teaching similar languages. The working method is characterized in the next section. The author of the dissertation was in Minsk for the academic year 2016/2017 and April 2019. During these stays, the language material was collected. Its basis is two grammar tests, taken by the research group and two control groups. The Introduction ends with a description of the structure of the doctoral dissertation and acknowledgments. Chapter I covers the key terms used in the dissertation. Based on the studies, the definitions and interpretations of the terms "linguistic transfer", "linguistic interference", "glottodidactic norm" and "linguistic glottodidactic error largo sense" were described. Chapter II describes the situation of the Belarusian, Russian and Polish languages in Belarus. Due to the place and time of the research, the main focus was on Minsk in the period from the 1990s through 2020. Chapter III deals with the sociological and linguistic characteristics of the groups (44 people) that participated in the research. This information was collected and compiled from the questionnaires attached to both tests. Chapter IV describes glottodidactic errors in the largo sense, which focused on 10 grammatical problems from the A1 and A2 levels. Language errors were excerpted from 58 grammar tests. For each incorrect form, its frequency and the probable cause of its formation were given. The last chapter summarizes the research carried out, as well as describes the statistical tools used and the research hypotheses. The charts show the detailed results obtained by all groups in particular tasks. The Summary also devotes a place to the teaching methods used when working with students with the first East Slavic language, and the teaching materials available for this group of students. The chapter ends with the author's proposal regarding didactic steps aimed at eliminating errors caused by both types of interference. |
dc.abstract.pl | Rozprawa doktorska dotyczy zjawiska interferencji zewnątrz- i wewnątrzjęzykowej na poziomie A w nauczaniu Białorusinów języka polskiego jako obcego. Tekst składa się z czterech rozdziałów, Wstępu i Podsumowania. Na końcu pracy umieszczono bibliografię oraz wykorzystane testy gramatyczne. We Wstępie scharakteryzowano cel badań, którym było nie tylko opisanie interferencji językowej, lecz także weryfikacja skuteczności metody kontrastywnej w nauczaniu podobnych języków. W następnym podrozdziale scharakteryzowano metodę pracy. Autorka rozprawy doktorskiej przebywała w Mińsku w roku akademickim 2016/2017 i w kwietniu 2019 roku. Podczas tych pobytów został zebrany materiał językowy, którego podstawę stanowią 2 testy gramatyczne, rozwiązane przez grupę badaną i dwie grupy porównawcze. Wstęp zamyka opis struktury rozprawy doktorskiej i podziękowania. Rozdział I dotyczy założeń teoretycznych. Opierając się na literaturze przedmiotu, opisano przyjęte w pracy rozumienie terminów: "transfer językowy", "interferencja językowa", "norma glottodydaktyczna" i "językowy błąd glottodydaktyczny sensu largo". W rozdziale II została opisana sytuacja języka białoruskiego, rosyjskiego i polskiego na Białorusi. Ze względu na miejsce i czas prowadzonych badań skupiono się głównie na Mińsku w okresie od lat 90. XX wieku do roku 2020 (włącznie). Rozdział III jest poświęcony charakterystyce socjologiczno-lingwistycznej grup (44 osoby), które wzięły udział w badaniach. Informacje te zostały zebrane i opracowane na podstawie ankiet dołączonych do obu testów. W rozdziale IV opisano błędy glottodydaktyczne "sensu largo", które dotyczyły wybranych 10 zagadnień gramatycznych z poziomu A1 oraz A2 i zostały wyekscerpowane z 58 testów gramatycznych. Przy każdej nieprawidłowej formie podano jej frekwencję oraz prawdopodobną przyczynę powstania (interferencja zewnątrzjęzykowa, interferencja wewnątrzjęzykowa, nieznajomość systemu języka polskiego, błąd złożony i trudno powiedzieć). W ostatnim rozdziale podsumowano przeprowadzone badania, a także opisano wykorzystane narzędzia statystyczne i przyjęte hipotezy badawcze. Za pomocą wykresów przedstawiono szczegółowe wyniki, uzyskane przez wszystkie grupy w poszczególnych zadaniach. W Podsumowaniu poświęcono również miejsce metodom nauczania, stosowanym podczas pracy ze studentami z pierwszym językiem wschodniosłowiańskim, oraz dostępnym materiałom dydaktycznym dla tej grupy uczniów. Rozdział kończy propozycja autorki dotycząca zabiegów dydaktycznych, których celem jest wyeliminowanie błędów spowodowanych przez oba typy interferencji. |
dc.affiliation.department | Wydział Polonistyki |
dc.contributor.author | Czerwińska-Trzaskoma, Anna |
dc.date.accessioned | 2022-10-03T11:14:43Z |
dc.date.available | 2022-10-03T11:14:43Z |
dc.date.defence | 2022-10-25 |
dc.date.issued | 2022-10-03 |
dc.description.additional | Link archiwalny https://depotuw.ceon.pl/handle/item/4312 |
dc.description.promoter | Dubisz, Stanisław |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/4312 |
dc.language.iso | pl |
dc.rights | CC-BY |
dc.rights.uri | CC-BY |
dc.subject.en | teaching Polish as a foreign language |
dc.subject.en | glottodidactic norm |
dc.subject.en | glottodidactic error |
dc.subject.en | language interference |
dc.subject.pl | nauczanie języka polskiego jako obcego |
dc.subject.pl | norma glottodydaktyczna |
dc.subject.pl | błąd glottodydaktyczny |
dc.subject.pl | interferencja językowa |
dc.title | Interferencja w nauczaniu języka polskiego jako obcego użytkowników języka białoruskiego i rosyjskiego – studium przypadku grupowego |
dc.title.alternative | Language interference in teaching Polish as a foreign language to Belarusian- and Russian speaking students – the group case study |
dc.type | DoctoralThesis |
dspace.entity.type | Publication |