Praca doktorska
Miniatura
Licencja

FairUseKorzystanie z tego materiału możliwe jest zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa. Korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.
 

Zakaz ne bis in idem w prawie administracyjnym

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe subject of the doctoral dissertation is the prohibition of ne bis in idem in adminis-trative law. The author assumes that the prohibition of ne bis in idem no longer concerns only criminal law standards, but that it is a system-wide directive which is, in some sense, also rele-vant from the point of view of the rules of administrative law. The doctoral disservice itself consists of five chapters preceded by preliminary observations and completed proposals. The author applies a formal-dogmatic test method. The first chapter examines the various aspects of the prohibition of ne bis in idem in criminal law. The author also proves that the prohibition of ne bis in idem from the criminal law regime has been liberated by the rules of international law. The second chapter draws attention to the specific design of the prohibition of ne bis in idem as a constitutional principle. In this regard, the author seeks to determine whether it is binding on the legislator and the authorities applying the law. It is also important for the au-thor to determine whether the prohibition of ne bis in idem forms part of the public subjective rights, or remains merely a legitimate expectation of citizens. The author draws attention to the clear breakdown of the legal matter in the area of application of the ne bis in idem prohibition at constitutional level into two spheres: punishment and sanctioning. The starting point for the considerations in the third chapter is that the case-law of the Constitutional Tribunal affects the scope of the ne bis in idem prohibition in administrative law. The author therefore undertakes to determine by which types of administrative sanctions citizens can claim legal protection. In the fourth chapter, it draws attention to the fact that, in the area of substantive law, the prohibition of ne bis in idem is limited to some of the many possible options of overlap-ping of legal sanctions. The author guards the conviction that the scope of the prohibition of ne bis in idem is justified in the axiology of administrative law. It therefore points to the bor-der set by the legislator between the typical measures of the administrative police and the means of administrative coerction and the legal sanctions of depriving or restricting certain categories of allowances. It also considers its compatibility in the light of the public interest clause and the constitutional requirement of proportionality of the legal response to breach of legal obligation. The fifth chapter concerns the procedural aspect of the prohibition of ne bis in idem in administrative law. The author assumes that in this regard it is closely linked to the procedural premise of res iudicata. It seeks, therefore, to demonstrate that it is relevant not only at the stage of the judicial procedure, but that it materialates the idea pursued by the prohibition of ne bis in idem by means of a general administrative procedure. In this chapter, the author seeks to further answer the question of whether the institution of preliminary issues and provi-sional decisions are of significant importance from the point of view of the prohibition of ne bis in idem.
dc.abstract.plPrzedmiotem rozprawy doktorskiej jest zakaz ne bis in idem w prawie administracyj-nym. Autor zakłada, że zakaz ne bis in idem nie dotyczy już wyłącznie norm prawa karnego, ale ma charakter dyrektywy ogólnosystemowej, a więc posiadającej w pewnym sensie znacze-nie także z punktu widzenia norm prawa administracyjnego. Sama rozprawa doktorska składa się z pięciu rozdziałów poprzedzonych uwagami wstępnymi i zakończonych wnioskami. Autor stosuje formalno-dogmatyczną metodę badawczą. W pierwszym rozdziale rozważa poszczególne aspekty obowiązywania zakazu ne bis in idem w prawie karnym. Autor udowadnia również, że za sprawą norm prawa międzynarodo-wego doszło do uwolnienia zakazu ne bis in idem spod reżimu prawa karnego. W drugim rozdziale zwraca uwagę na specyficzną konstrukcję zakazu ne bis in idem jako zasady konstytucyjnej. W tym ujęciu autor stara się określić, czy posiada on charakter wiążący ustawodawcę i organy stosujące prawo. Istotne znaczenie z punktu widzenia autora ma także określenie, czy zakaz ne bis in idem wpisuje się do kręgu publicznych praw podmio-towych, czy w dalszym ciągu jest jedynie uzasadnionym oczekiwaniem obywateli. Autor zwraca uwagę na wyraźny podział materii prawnej w obszarze stosowania zakazu ne bis in idem na poziomie konstytucyjnym na dwie sfery: karania i sankcjonowania. Punktem wyjścia dla rozważań prowadzonych w trzecim rozdziale jest uznanie, iż na zakres obowiązywania zakazu ne bis in idem w prawie administracyjnym wpływa orzecznic-two Trybunału Konstytucyjnego. Autor podejmuje się zatem ustalenia za sprawą jakich rodza-jów sankcji administracyjnych obywatele mogą domagać się ochrony prawnej. W czwartym rozdziale zwraca uwagę na to, że w obszarze prawa materialnego walor ochronny zakazu ne bis in idem ogranicza się wyłącznie do niektórych z wielu możliwych wa-riantów zbiegu sankcji prawnych. Autor stoi na straży przekonania, zgodnie z którym zakres obowiązywania zakazu ne bis in idem znajduje swoje uzasadnienie w aksjologii prawa admini-stracyjnego. Wskazuje zatem na granicę wyznaczoną przez ustawodawcę pomiędzy typowymi środkami policji administracyjnej a środkami przymusu administracyjnego i sankcjami praw-nymi polegającymi na pozbawieniu lub ograniczeniu określonych kategorii uprawnień. Rozwa-ża zarazem jej zgodność w świetle klauzuli interesu publicznego oraz konstytucyjnego wymo-gu proporcjonalności reakcji prawnej na naruszenie obowiązku prawnego. Piąty rozdział dotyczy proceduralnego aspektu zakazu ne bis in idem w prawie admini-stracyjnym. Autor zakłada, że w tym ujęciu jest on ściśle powiązany z przesłanką procesową res iudicata. Zmierza zatem do wykazania, że ma on znaczenie nie tylko na etapie postępowa-nia sądowoadministracyjnego, ale urzeczywistnia ideę niesioną za pomocą zakazu ne bis in idem już na drodze ogólnego postępowania administracyjnego. W tym rozdziale autor stara się dodatkowo udzielić odpowiedzi na pytanie, czy instytucja zagadnienia wstępnego i Rozstrzy-gnięcia tymczasowe mają istotne znaczenie z punktu widzenia zakazu ne bis in idem.
dc.affiliation.departmentInstytut Nauk Prawno-Administracyjnych
dc.contributor.authorZwierz, Marta
dc.date.accessioned2020-03-02T10:27:02Z
dc.date.available2020-03-02T10:27:02Z
dc.date.defence2020-03-09
dc.date.issued2020-03-02
dc.description.promoterPrzybysz, Piotr
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/3660
dc.language.isopl
dc.rightsFairUse
dc.subject.encitizen's trust in the state
dc.subject.enprinciple of dura-bility of final decisions
dc.subject.enprinciple of proportionality
dc.subject.enprinciple of protection of acquired rights
dc.subject.enconstitutional prin-ciple
dc.subject.enne bis in idem prohibition
dc.subject.enVoivodship Administrative Court
dc.subject.enlegitimate expectation of a citizen
dc.subject.enCourt of Justice of the European Union
dc.subject.enConstitutional Tribunal
dc.subject.enmeans of administrative coerc-tion
dc.subject.enlegal penalties of depriving or restricting certain categories of entitlements
dc.subject.enmonetary legal sanction
dc.subject.endisciplinary sanction
dc.subject.enadministrative sanctions
dc.subject.enprovisional de-cisions
dc.subject.enpublic subjective right
dc.subject.enright to court
dc.subject.enadministrative law
dc.subject.enstate of res judicata
dc.subject.enadministrative police
dc.subject.enpublic administration authority
dc.subject.enrepressive liability
dc.subject.enextraordinary modes of moving admin-istrative decisions
dc.subject.enSupreme Administrative Court
dc.subject.enpublic interest clause
dc.subject.eninstitution of the preliminary issue
dc.subject.enEuropean Court of Human Rights
dc.subject.enadministrative fine
dc.subject.plzaufanie obywatela do państwa
dc.subject.plzasada trwałości decyzji ostatecznych
dc.subject.plzasada proporcjonalności
dc.subject.plzasada ochrony praw nabytych
dc.subject.plzasada konstytucyjna
dc.subject.plzakaz ne bis in idem
dc.subject.plWojewódzki Sąd Administracyjny
dc.subject.pluzasad-nione oczekiwanie obywatela
dc.subject.plTrybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
dc.subject.plTrybunał Konstytucyjny
dc.subject.plśrodki przymusu administracyjnego
dc.subject.plsankcje prawne polegające na pozbawieniu lub ograniczeniu określonych kategorii uprawnień
dc.subject.plsankcja prawna o charakterze pieniężnym
dc.subject.plsankcja dyscyplinarna
dc.subject.plsankcje administracyjne
dc.subject.plrozstrzygnięcia tymczasowe
dc.subject.plpubliczne prawo podmiotowe
dc.subject.plprawo do sądu
dc.subject.plprawo administracyjne
dc.subject.plpowaga rzeczy osądzonej
dc.subject.plpolicja administracyjna
dc.subject.plorgan administracji publicznej
dc.subject.plodpowiedzialność represyjna
dc.subject.plnadzwyczajne try-by wzruszania decyzji administracyjnych
dc.subject.plNaczelny Sąd Administracyjny
dc.subject.plklauzula interesu publicznego
dc.subject.plinstytucja zagadnienia wstępnego
dc.subject.plEuropejski Trybunał Praw Człowieka
dc.subject.pladministracyjna kara pieniężna
dc.titleZakaz ne bis in idem w prawie administracyjnym
dc.title.alternativeProhibition of ne bis in idem in administrative law
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication