Licencja
Evaluation of deductive and inductive approaches to teaching English past tenses to Polish upper-primary learners
Abstrakt (PL)
Nauczanie gramatyki, w szczególności czasów przeszłych, ma kluczowe znaczenie w edukacji języka angielskiego. Biegła znajomość czasów przeszłych pozwala uczniom opowiadać o wydarzeniach przeszłych, opisywać doświadczenia i uczestniczyć w bardziej zaawansowanych dyskusjach. Niemniej jednak skuteczne nauczanie gramatyki stanowi poważne wyzwanie. Praca licencjacka analizuje skuteczność metod dedukcyjnych i indukcyjnych w nauczaniu czasów przeszłych języka angielskiego uczniów starszych klas szkoły podstawowej w Polsce. Praca uwzględnia charakterystykę uczniów w wieku 11-14 lat oraz rolę nauczyciela i programów nauczania. W ramach praktycznej części badania przeprowadzono pre-test i post-test oraz zrealizowano lekcje z zastosowaniem obu metod. Wyniki wykazały, że obie metody znacząco poprawiają zrozumienie gramatyki, przy czym metoda dedukcyjna oferuje jasne wytyczne, a metoda indukcyjna zwiększa zaangażowanie oraz zrozumienie uczniów. Sugeruje się, że zrównoważone połączenie obu podejść może optymalizować wyniki nauczania, uwzględniając różnorodne style uczenia się i potrzeby uczniów.
Abstrakt (EN)
Teaching grammar, especially past tenses, is crucial in English language education. Proficiency in past tenses enables students to talk about past events, describe experiences, and engage in more advanced discussions. However, effective grammar teaching is a significant challenge. This thesis analyses the effectiveness of deductive and inductive methods in teaching English past tenses to upper-primary school students in Poland. The thesis takes into account the characteristics of students aged 11-14 and the role of teachers and curriculum. The practical part of the research involved conducting a pre-test and post-test, as well as lessons using both methods. The results showed that both methods considerably improve grammar understanding, with the deductive method offering clear guidelines and the inductive method increasing student engagement and comprehension. It is suggested that a balanced combination of both approaches can optimize teaching outcomes, considering the diverse learning styles and needs of students.