Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Postawa bohatera romantycznego w zmieniającej się rzeczywistości. Na podstawie serii filmów Psy w reż. Władysława Pasikowskiego. Przypadek Franza Maurera

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe thesis is an attempt to take up the film hero's challenge to the changing times. The example under study is the protagonist Franz Maurer in the reality of a film series that has been fighting for almost three decades. The dissertation also examines the role of director Władysław Pasikowski and his film methods, defensive attitude and film character. With specific actions it follows that the characters are heroes of the times in which he lives and in which he is. The conclusions are also a fact, because Pasikowski is a romantic person, which may result from his character and disposition. Elements associated with this era are iconic in three parts of the films. Despite the change in reality, the film hero does not change his function. A similar character is the contemporary hero of part of the film - Commissioner Witkowski, who can be compared to Maurer. Franz's original principles set their moral principles and have been used for years, even when they are no longer so valid. Principles were so important to him that he dedicated his life to them.
dc.abstract.plNiniejsza praca jest próbą ukazania zmian postawy bohatera filmowego wobec zmieniających się czasów. Przykładem badanym jest bohater Franz Maurer w rzeczywistości serii filmowej rozciągającej się na niemal trzy dekady. Rozprawa bada również pracę reżysera Władysława Pasikowskiego oraz jego metodykę filmową, postawę osobistą oraz budowanie charakteru filmowego. Z pracy wynika pewna powtarzalność zachowań bohatera niezależnie od czasów, w których żyje, oraz wieku, w jakim jest. Kolejnym wnioskiem jest również fakt, iż Pasikowski kierował się myślą romantyczną, co wynika być może z jego charakteru i usposobienia. Elementy kojarzone z tą epoką są wykorzystywane w fabule wszystkich trzech części filmów. Bohater filmowy mimo upływu lat i zmiany rzeczywistości nie zmienia swojej postawy. Podobną postawę reprezentuje współczesny bohater trzeciej części filmu - komisarz Witkowski, którego można porównać do Maurera. Franz wciąż wyznaje swoje zasady moralne i kieruje się nimi od lat, nawet w momencie kiedy nie są one już tak aktualne. Zasady były dla niego na tyle ważne, że oddał w ich imię swoje życie.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorNowak, Weronika
dc.date.accessioned2025-01-09T11:15:30Z
dc.date.available2025-01-09T11:15:30Z
dc.date.defence2024-07-10
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-26
dc.description.promoterKopczyński, Krzysztof
dc.description.reviewerLehr-Spławiński, Piotr
dc.description.reviewerKopczyński, Krzysztof
dc.identifier.apd207683
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/160824
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enPasikowski
dc.subject.enPsy
dc.subject.enhero
dc.subject.entimes
dc.subject.endirector
dc.subject.enMaurer
dc.subject.plPasikowski
dc.subject.pl“Psy”
dc.subject.plbohater
dc.subject.plczasy
dc.subject.plreżyser
dc.subject.plMaurer
dc.titlePostawa bohatera romantycznego w zmieniającej się rzeczywistości. Na podstawie serii filmów Psy w reż. Władysława Pasikowskiego. Przypadek Franza Maurera
dc.title.alternativeThe attitude of a romantic hero in changing reality. Based on the Psy film series dir. Władysław Pasikowski. The cas of Franz Maurer.
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication